נהג מלווה: מה תפקידו ולמה הוא הכרחי?

מהו נהג מלווה ומהי תקופת הליווי?

רגע קבלת רישיון הנהיגה הוא תחילתו של פרק חדש בחיים. אך זה שהנהג הטרי עבר בהצלחה את שיעורי הנהיגה והטסט אין זה אומר שיש לו את הידע והיכולת להתמודד בעצמו עם הכבישים הבלתי צפויים. לכן עם קבלת היתר הנהיגה הוא נדרש לעבור תכנית ליווי לפרק זמן מסוים עם נהג בעל ניסיון מתאים שיעזור לו לפתח טכניקה, ולרכוש ביטחון וניסיון בנהיגה, על מנת שיוכל להיות עצמאי בדרכים.

מי רשאי להיות נהג מלווה?

נהג מלווה הוא אדם שעונה על אחד מ-3 הפרופילים הבאים: בעל רישיון באותו כלי רכב ל-5 שנים שגילו הוא 24, בעל רישיון נהיגה באותו כלי רכב ל- 3 שנים שמלאו לו 30, או לחילופין בעל רישיון להוראת נהיגה באותו סוג רכב לפרק זמן של 5 שנים, כאשר במקרה זה גילו של המלווה יכול להיות קטן מ-24. מטרתו של הנהג המלווה היא להנחיל בנהג הטרי הרגלי נהיגה נכונה, אחראית וזהירה ככל הניתן באמצעות לימוד הפרקטיקה של הנהיגה. עליו להעניק לו מהידע והניסיון האישי במסגרת הזמן המוקדש לתכנית הליווי, בהתאם לסוג רישיון הנהיגה, סוג הרכב ומאפיינים נוספים. עליו לשבת במושב לצד הנהג הצעיר החדש ולהדריך אותו לאורך הדרך עד לתום תכנית הליווי, חוץ מהמקרים של הנפקת רישיון נהיגה על אופנוע, טרקטור או טרקטורון.

מהי תקופת הליווי וכיצד היא מתנהלת?

תקופת הליווי היא השלב האחרון בתהליך לימודי הנהיגה, במסגרתה נהג חדש צעיר (שזה עתה קיבל רישיון נהיגה, טרם מלאו לו 24 שנים וזהו רישיון הנהיגה הראשון שלו) לומד את מלאכת הנהיגה במתכונת התנסות בשטח בזמן אמת, בסיוע נהג מנוסה, העונה על הקריטריונים שדנו בהם בחלק הקודם. תכנית הליווי תתחיל מיד עם קבלת רישיון הנהיגה והיא תימשך לתקופה של 6 חודשים. התכנית מתחלקת ל-2 שלבים שכל אחד מהם אורכו 3 חודשים: בשלב הראשון נדרש ליווי צמוד בשעות היום והלילה גם יחד, ואילו בשלב השני הליווי יתקיים רק בנהיגה בלילה. במסגרת 180 ימי התכנית, על הנהג הטרי להשלים מכסה של 50 שעות לפחות שבהן הוא מתנסה במגוון דרכים ומצבים בכבישים, ומתחלקות באופן הבא:
  • 20 שעות נהיגה בדרך עירונית.
  • 15 שעות נהיגה בדרך שאינה עירונית.
  • 15 שעות נהיגה בשעות הלילה.
במקרה והמלווה של הנהג החדש הצעיר הוא מורה נהיגה מוסמך, מספר שעות חובת הליווי יהיה מעט שונה, כעת הוא יידרש ל-12 שעות ליווי לפחות, המתחלקות באופן שווה בין 3 תנאי הדרך השונים:
  •  4 שעות נהיגה בדרך עירונית.
  •  4 שעות נהיגה בדרך לא עירונית.
  •  4 שעות נהיגה בלילה.

מקרים בהם יש פטור מנהיגה עם מלווה

ישנם מקרים יוצאים מן הכלל בהם נהגים טריים רשאים לדלג על תקופת המלווה ולהפוך לנהגים חדשים עם קבלת היתר הנהיגה, והם: חייל או שוטר שמוציא רישיון נהיגה לצורך ביצוע תפקידו בשירות או אדם בן 24 או יותר שעובר מבחן נהיגה בהצלחה.

סיום תהליך הליווי

עם חלוף 6 חודשי הליווי, על הנהג המלווה והנהג החדש הצעיר למלא טופס הצהרה על סיום התהליך, לחתום עליה ביחד ולשלוח אותה למשרד התחבורה. על גבי הטופס הם צריכים למלא את מספר תעודת הזהות של הנהג החדש הצעיר ומספר היתר הנהיגה שלו, לצד מספרי תעודת הזהות ורישיון הנהיגה של המלווה או המלווים שהנחו אותו במסגרת התכנית. עם קבלת האישור ממשרד התחבורה על סיום התכנית, יש להציב שלט נהג חדש בשמשה האחורית של הרכב בשוליים התחתונים (כך שייראה בבירור לנהגים האחרים בדרכים), ולהתחיל לנהוג ברכב באופן עצמאי.

ביטוח רכב לנהג צעיר חדש

נהגים צעירים חדשים עושים הקילומטרים הראשונים שלהם על הכביש והם צריכים לעשות זאת בידיעה שיש להם גב, ביטוח ששומר עליהם בעודם בדרכים. אי לכך, תמצאו בבסטי אינספור ביטוחי רכב זולים ומשתלמים במיוחד – מקיף, חובה, צד ג', ביטוח נהג חדש לפי קילומטר , ביטוח ליום אחד או מספר ימים שתוכלו להשוות ביניהם, ולבחור מתוכם את האחד שמתאים בצורה המדויקת ביותר להרגלי הנהיגה של הנהג הצעיר החדש בקרבתכם ויקנה לו עצמאות, חופש וראש שקט.