ביטוח רכב אספנות

אנשים רבים אוהבים מכוניות, מתעניינים במפרטי החלקים של יצרניות שונות, מגלים בקיאות בהיסטוריה שלהן, יודעים על הדגמים החדשים שיוצאים לשוק לפני כולם, וחברים בקבוצות ייעודיות ברשתות החברתיות. אך יש כאלה שאצלם האהבה לכלי רכב מהולה בנוסטלגיה: אספני הרכבים. הם מתהדרים ברכב עתיק, ותיק, בטעם של פעם ומשקיעים את מרצם ומיטב את כספם, כדי לשמר אותו ככל שניתן בצורתו המקורית. לעיתים הרכב הקשיש משמש אותם כפריט נוי ובמקרים אחרים, האספנים נוהגים בו כשם שנוהגים ברכב מודרני, לשם כך הם זקוקים לביטוח רכב. אז מהי ההגדרה של רכב אספנות ואיזו פוליסה הכי מתאימה לו?

מהו רכב אספנות?

התואר רכב אספנות יוענק לכל רכב שחלפו 30 שנה מאז נוצר לראשונה, ובעליו רשם אותו ככזה במשרד התחבורה. בין אם זו מכונית פרטית, אופנוע, קטנוע, רכב שירות והצלה (אמבולנסים, כבאיות, ניידות שיטור ותיקות) או משאית שמשקלה נמוך מ-12 טון. במדינתנו ניתן למצוא אלפי רכבים שמשתייכים לקטגוריית רכב אספנות, וכן קהילת חובבי מכוניות וינטג' פעילה ותוססת שמתחזקת מספר מועדוני מעריצים. בעלי רכב במעמד אספנות נהנים ממגוון הטבות מיוחדות שמקלות על שימור הרכב ועל השימוש בו:

  1. הנחה משמעותית בביטוח החובה.
  2. פטור מבדיקות מעבדה מוסמכת בהצגת רישיון שאינו תקף מעל שנתיים.
  3. במידה ובעל רכב האספנות הוא אדם עם צרכים מיוחדים, הוא זכאי לתו נכה שתקף גם אם אדם אחר נוהג ברכבו.
  4. החל מ-2018 רכב אספנות מסחרי רשאי להוביל מטען.
  5. אישור נהיגה ברכב אספנות לעיסוקים שונים.

כיצד מבטחים אותו?

על אף שישנם רכבי אספנות שערכם גבוה יותר משל מכוניות חדשות, ומושקעים בהם סכומים נכבדים לצורכי תחזוקה, שימור ושיחזור, הם נכנסים לקטגוריית ''רכבים ישנים'' כשזה נוגע לחברות הביטוח. רכבים המשתייכים לרובריקה זו לא משתלם לבטח בפוליסת ביטוח מקיף, בשל גילם המתקדם והמשמעויות הנובעות מכך. לכן האופציות האידיאליות לבעלי רכב אספנות שרוצים לנהוג בו, הן: ביטוח חובה, עליו הם מקבלים הנחה נדיבה ביותר, וביטוח צד ג'.

מה ההבדל בין רכב אספנות לרכב מיושן?

תהליך ההזדקנות של רכב, רגע הפיכתו למיושן, משתנה בהתאם לסוגו ותכליתו: מכונית פרטית או רכב מסחרי שמלאו להם 19 שנים, אוטובוס בן 15 ומונית שגילה הוא 10 במועד חידוש הרישיון - יוגדרו מיד כרכבים מיושנים. ''רכב מיושן'' הוא תואר שחל על הרכב באופן אוטומטי ולא מותנה בשיקול בעל הרכב. לעומת זאת, כל כלי רכב שחלפו לפחות 30 שנה משנת הייצור יוכר כרכב אספנות, רק בתנאי שבעליו יחליט שהוא ראוי לכך וירשום אותו במשרד התחבורה.

ביטוח רכב אספנות – מה הכי מומלץ?

על אף שישנם רכבי אספנות שערכם גבוה יותר משל מכוניות חדשות, ומושקעים בהם סכומים נכבדים לצורכי תחזוקה, שימור ושיחזור, הם נכנסים לקטגוריית ''רכבים ישנים'' כשזה נוגע לחברות הביטוח. רכבים המשתייכים לרובריקה זו לא משתלם לבטח בפוליסת ביטוח מקיף, בשל גילם המתקדם והמשמעויות הנובעות מכך. לכן האופציות האידיאליות לבעלי רכב אספנות שרוצים לנהוג בו, הן: ביטוח חובה, עליו הם מקבלים הנחה נדיבה ביותר, וביטוח צד ג'.

ארבעה פרמטרים המשפיעים על עלויות ביטוח רכב אספנות

רכבי אספנות מספקים הצצה אל העבר ומהווים דרך נהדרת להציג את הטעם הייחודי שלכם והאהבה לתקופה או סגנון ספציפי. כשזה מגיע לביטוח הרכב, גם כאן אותם אלמנטים שאתם מכירים משחקים תפקיד בקביעת התעריפים השונים:

  1. ערך הרכב - מחירי רכבי אספנות בארץ בדרך כלל נעים בין 20,000 ל-350,000 ש''ח בקירוב, תלוי עד כמה הם נדירים, כמה קילומטרים הם נסעו (ממש כמו רכב פרטי מודרני) ובאיזה מצב תחזוקתי הם שמורים. השווי של רכב האספנות אותו אתם מעוניינים לבטח משפיע במידה רבה על הפרמיה שלכם. לפיכך, תגלו הבדל במחירי הביטוח עבור רכב אספנות שערכו הוא 35,000 לעומת רכב שערכו הוא 75,000 ש''ח.  
  2. ותק נהיגה - קריטריון זה תקף גם בביטוח לרכב אספנות, בדומה לביטוח עבור רכב בן זמננו. ככל שאתם נהגים מנוסים יותר, שמכירים את החוקים ומטפחים טכניקת נהיגה ארוכת שנים, כך מחירי הביטוח שלכם יהיו זולים יותר, מאשר ביטוח רכב לנהג צעיר או חדש שעוד לא צבר קילומטרז' בדרכים (גם תרתי משמע). 
  3. עבר ביטוחי - קריטריון פשוט, ברור ומובן. ככל שמספר תביעות הביטוח שלכם ב-3 השנים האחרונות קטן ומרווח יותר (כלומר עבר זמן רב בין תביעה אחת לאחרת), כך תגלו הצעות ביטוח רכב אספנות במחירים נמוכים יותר. אם ההיסטוריה הביטוחית שלכם היא דף חלק ונקי לגמרי, אתם יכולים למלא מסמך היעדר תביעות, להגיש אותו לחברה המבטחת שלכם ולקבל הטבות בביטוח רכב אספנות. 
  4. היקף הכיסוי הנחוץ - אמנם המלצנו כאן לרכוש ביטוח צד ג' עבור רכב אספנות מכיוון שמדובר ברכב בן 30 במקרה הטוב, נהיגה בו למרחקים ארוכים עשויה להיות מסוכנת. וגם יש לזכור שבמקרה של גניבה או פגע, הסיכוי למצוא חלקי חילוף זהים לחלקים שאבדו או ניזוקו הוא נמוך ביותר. זאת בגלל שהסטנדרטים ליצירת הרכבים השתנו (חומרי הגלם, טכנולוגיות ופיצ'רים) מאז הימים שרכב האספנות שלכם הורכב לראשונה. למרות כל זה, יש לזכור שאת ביטוח צד ג' ניתן לעצב בהתאם לצרכים והשימושים שלכם באותו כלי רכב. אז ככל שאתם משדרגים אותו עם עוד ועוד כיסויים ותוספות כך תגנו עליו במגוון דרכים אך תקפיצו גם את הפרמיה. 

ביטוח רכב אספנות - כמה רכבי אספנות יש בישראל?

למרות שיש בישראל קהילה לא קטנה של חובבי רכבי וינטג' מכל הזמנים, תופתעו לגלות שהיצע רכבי האספנות הקיים בארץ בפועל, הוא לא גדול. נכון לשנת 2021 רשומים תחת קטגוריה זו כ-500 רכבים. חלקם מיובאים מחו''ל בעוד שאחרים הם בעצם רכבים שנהגו בהם בארץ בעבר שהשתמרו במצב טוב. אם בעבר רכבי אספנות היו שמורים לאנשים בעלי אמצעים עם אהבה עמוקה לתחום, כיום בזכות המהפכה הדיגיטלית, שער המטבע הנמוך ומבחר האתרים הגדול שדרכם ניתן לבצע דרכם יבוא אישי מכל מקום, לכל מקום בעולם - התחביב הופך לנגיש מאי פעם. 

השוואת ביטוח רכב אספנות

כיום ניתן למצוא ביטוח רכב זול ומשתלם ממש בקלות במאגר העשיר של bestie, הכולל מאות ביטוחי חובה ופוליסות צד ג' שניתן להכיר, להשוות, ולבחור מהן את האחת שמתאימה במיוחד לרכב אספנות. חשוב לציין כי לאחר שבוחרים פוליסת ביטוח צד ג' או ביטוח חובה, מתוך מגוון האופציות שניתן לגלות כאן, מומלץ ליידע את חברת הביטוח החדשה כי יש ברשותכם רכב אספנות, על מנת שתקבלו את התנאים וההקלות שמגיעים לכם.

אולי יעניין אתכם גם: ביטוח רכב בפעם הראשונה | ביטוח רכב לטויוטה