חברות הביטוח יפסיקו להעניק פיצויים לנהגים מתחת לגיל הביטוח

נהגים רבים נותנים את מפתחות המכונית לאנשים מהמעגל הקרוב אליהם לעיתים קרובות למדי, בין אם אלה בני משפחה, או חברים -  גם בידיעה שגילו של האדם הנבחר לשבת בכיסא הנהג לא בהכרח עונה על דרישות ביטוח הרכב, לדוגמא נהג צעיר. מדובר במחווה של רצון טוב, של בניית יחסי אמון, שלעיתים עשויה להסתיים חלילה בתאונת דרכים ובנזק לרכב שנאמד בסכומים לא קטנים. בימים כתיקונם, במקרה שנהג שגילו נמוך מהמצוין בביטוח היה נקלע לתאונה עם הרכב - חברת הביטוח הייתה נחלצת לעזרת המבוטח ומשתתפת בעלויות באופן חלקי. אך החל מה- 7.7.21, במידה ותרחיש מסוג זה יחזור על עצמו – המבוטח יישא באחריות המלאה.

העליון הכריז על פסק דין חדש

בית המשפט העליון פסק ברוב של 3 מול 2 שופטים כי חברות הביטוח לא יספקו פיצויים כספיים למבוטח אשר נתן לנהג אחר שמתחת לגיל הקבוע בביטוח הרכב שלו להשתמש ברכבו, וזה עשה תאונה. הכוונה היא לנהג צעיר שאיננו כלול בפוליסת הרכב של אותו מבוטח. זאת בניגוד לתקנה מ-2019 שקבעה כי חברות הביטוח תשתתפנה בעלויות באופן חלקי. פסק הדין הנוכחי נוצר במטרה לגרום לציבור לחשוב פעמיים איזה ביטוח רכב הוא רוכש, והאם הוא אכן מתאים לסך השימושים והצרכים שלו.

השיקולים שהשפיעו על ההכרעה

שופטי העליון הפכו את הקערה על פיה, שינו סדרי עולם בהכרזתם על פסיקה זו, והיו כמה נימוקים שעמדו בבסיס החלטתם:
  1. פיצוי על פי גיל זו רק ההתחלה - שופטי העליון חששו שאם החוק יישאר כשהיה לפני כשנתיים, ומבוטחים ימשיכו לקבל פיצויים על כך שאפשרו לנהג שלא עומד בדרישות הגיל של הביטוח שלהם לקחת את ההגה לידיו, זה לא יסתיים שם, להפך, זה רק יזלוג לביטוחים מסוגים אחרים, וכך נהגים רבים ינסו לעקוף את החוזה הביטוחי שלהם, ולהשיג פיצויים בגין דברים שאינם כלולים בו. כך למשל נהגי משאיות יעשו ביטוח לרכב פרטי, או נהג שהביטוח רשום על שמו בלבד יתן לאדם אחר לנהוג, ובמקרה שתהיה תאונה, הוא עדיין יקבל פיצויים מסוימים - זה ייצור כאוס.
  1. חברות הביטוח נאלצו להציג הוכחות להונאה מצד המבוטח - כאשר חברת הביטוח הייתה חושדת כי מבוטח שלה מנסה למתוח את החבל יותר מדי, היא הייתה צריכה להגיע לבית המשפט ולהציג ראיות, הוכחות בשטח שהמבוטח אכן מרמה אותה כדי לחלוב כספים והטבות שאינן כלולות בתיק הביטוחי שלו, וזה היה תהליך מורכב ומאוד לא נעים לכל הצדדים המעורבים בפרשה. כעת, עם כניסתו של פסק הדין החדש, זה ברור וידוע שכאשר יש סתירה בין הפוליסה לבקשות של המבוטח, הוא מנסה לתחמן את המערכת.
  1. כל מקרה לגופו - הודות לפסק הדין החדש, חברות הביטוח רשאיות להתאים את המסלול הביטוחי בהתבסס על פרופיל של הנהג בלבד: עברו התעבורתי ,מידת הוותק שלו בנהיגה וסך שנות הניסיון שיש לו בדרכים. וכך למעשה הן שמות סוף לסוגיית הסבסוד הצולב (למשל מספר סוגי ביטוחים לאותו רכב, לפי שם, מספר משתתפים, או גיל שהיו מתקזזים זה עם זה במובן מסוים) בין ביטוחים שהייתה נהוגה עד כה. כעת כל מבוטח צפוי לקבל אך ורק את הביטוח שהוא צריך.

סוף מעשה במחשבה תחילה

בית המשפט העליון קבע פסיקה חדשה שמשמעותה שחברות הביטוח פתורות מלפצות מבוטחים אשר נותנים את המפתחות לרכב לאדם שגילו נמוך מזה המצוין בפוליסת הביטוח. הפסיקה הזו נועדה לשמור הן על חברות הביטוח והן על המבוטחים עצמם - מפני עצמם, להגן עליהם מפני קבלת החלטות פזיזות וקלות דעת בדרך. שכן אם הם מאפשרים לנהג צעיר מהם לנהוג ברכבם - הוא עלול לסכן את הסובבים אותו, ואת עצמו (במיוחד אם מדובר בנהג שהוא פחות מנוסה מזה המבוטח). המבוטח הוא זה שיישא בתוצאות, כי הוא נתן את האישור, החותמת, הוא בעל הפוליסה, ולכן עליו לגלות אחריות וזהירות. מטרת הפסיקה הזו היא למעשה ללמד את הציבור כי לכל החלטה יש השלכה, על אחת כמה וכמה כשמדובר בנהיגה.