החלק שלכם: מהי השתתפות עצמית ולמה היא הכרחית?

לתחום ביטוחי הרכב יש שפה משלו, מילון מושגים שמאפיין ומעצב אותו. נחשפים לכמה מהם בחיי היום-יום דרך פרסומות בטלוויזיה, בשלטי חוצות וברדיו. אך לומדים להכיר אותם מקרוב כאשר ניגשים לסוכנות או חברת הביטוח על מנת לרכוש פוליסה חדשה, או לחדש את הקיימת עבור המכונית הפרטית. אחד המושגים שחוזר בכל הפוליסות וכן בהרחבות והתוספות השונות לביטוח הרכב, הוא השתתפות עצמית.

מהי השתתפות עצמית?

בכל מערכת יחסים באשר היא - עסקים, רומנטיקה, ידידות, כל אחד מהצדדים צריך לתרום את חלקו כדי שהיא תשגשג ותפרח. עיקרון זה תקף גם בעולם ביטוח הרכב, שם החלק שלכם בא בדמות ההשתתפות העצמית. זהו למעשה הסכום שהמבוטח משלם מכיסו כאשר הוא רוצה להפעיל את ביטוח הרכב לאחר היקלעות למקרה ביטוח. סכום זה נקבע מראש בהתאם לתנאי הפוליסה והוא עשוי להשתנות מפוליסה אחת לאחרת. במקרים בהם המבוטח מבקש לתבוע מחברת הביטוח שלו סכום פיצויים שהוא נמוך מסכום ההשתתפות, התביעה תתבטל. כך למשל אם מבוטח רכש פוליסה בגובה ₪1,500 עם השתתפות עצמית של ₪150 והוא תובע את חברת הביטוח על נזק בגובה ₪75, התביעה לא תיענה. כשמחפשים הצעת מחיר לביטוח הרכב, מגלים כי גובה ההשתתפות העצמית ומחיר הפוליסה הכולל עובדים ביחס הפוך זה מזה: ככל שהפרמיה גבוה יותר כך ההשתתפות העצמית היא נמוכה יותר, ולהיפך. כך נהגים יכולים לבחור את האופציה הביטוחית הנוחה ביותר, המתאימה להרגלי הנהיגה שלהם. נושא ההשתתפות העצמית רלוונטי לכל סוגי הביטוח אך הוא בא לידי ביטוי באופן מובהק יותר כשנכנסים לטריטוריה של הביטוח המקיף או ביטוח צד ג' לרכב, אשר עוסקים בעניינים שבין כלי הרכב המבוטח לסביבה – פגיעה ברכושו או רכבו של אחר, פציעת הולך רגל, השתתפות בתאונת שרשרת, אסון טבע וכיוצא בזה.

האם ניתן לבטל אותה?

חברות וסוכנויות ביטוח רבות מספקות למבוטחים שלהן את האפשרות לבטל את דמי ההשתתפות העצמית, כך שבמקום שישלמו את חלקם באירוע ביטוח, הם יוכלו להמיר אותם בפרמיה חודשית גבוהה יותר. כמו כן, דמי ההשתתפות עשויים להתבטל באופן טבעי לנוכח הנסיבות: כאשר גובה הנזק לרכב בעקבות תאונה הוא בשיעור הגבוה מ-60% והוא מוגדר כטוטאל לוס וכן כשהרכב שלכם נגנב.

כיצד אפשר להוזיל אותה?

דמי ההשתתפות העצמית הם פרמטר קבוע מראש, שמופיע שחור על גבי לבן בחוזה הביטוח, אך למרות זאת הוא עדיין ניתן לתמרון. הדרך הפשוטה ביותר להפחית את העלויות, היא באמצעות הבחירה לתקן את הרכב במוסך הסדר של חברת הביטוח כאשר עולה הצורך,  כי כאשר אתם מטפלים ברכב באחד ממוסכי ההסדר שעובדים עם חברת הביטוח שלכם, דמי ההשתתפות העצמית מצטמצמים. להשוות בין סעיפי השתתפות עצמית בקלות ומהירות סעיף ההשתתפות העצמית הוא אחד השיקולים החשובים בבחירת פוליסת ביטוח רכב שכן הוא מתייחס לסכומי הכסף שאתם עשויים להוציא מכיסכם. אצלנו בבסטי תוכלו לאתר פוליסות בהתאם לסוג הרכב, ערכו והנתונים האישיים שלכם, לקבל עד 20 הצעות ביטוח חובה, צד ג' או מקיף במחירים ההוגנים ביותר, מחברות וסוכנויות ביטוח מוסמכות, וכך לבחון את כל האופציות הרלוונטיות מבלי לצאת מהבית, מבלי להתאמץ כלל.

על השתתפות עצמית ועבר ביטוחי

ההשתתפות העצמית היא לא רק שיקול לגיטימי בבחירת ביטוח הרכב הבא, אלא שהיא כלי שביכולתו להשפיע על העבר הביטוחי, כלומר, היסטוריית תביעות הביטוח שלכם ב-3 השנים האחרונות. שכן הסכום שהמבוטח נדרש לשלם בעת היקלעות למקרה ביטוח עשוי לגרום לו לשקול בשנית אם באמת כדאי לו לתבוע את חברת הביטוח ולקבל פיצויים לתיקון מכוניתו או לספוג את עלויות הנזק ולהתמודד עם המצב בכוחות עצמו - במיוחד אם יש ברשותו פוליסת ביטוח מקיף או ביטוח צד ג' עם דמי השתתפות עצמית גבוהים באופן יחסי. כך למעשה המבוטח חוסך לעצמו תביעות ביטוח שעלולות לייקר את מחיר הפוליסה שירכוש בשנה הבאה.