כשהרכב נפגע אנושות, מה ההבדל בין טוטאל לוס לבין אובדן להלכה?

הפחד הגדול ביותר של כל נהג הוא להיקלע לתאונת דרכים, תנאי מזג אוויר קשים או כל סיטואציה אחרת בכבישים שתסתיים בכך שכלי הרכב שלו יצא מכלל שימוש, יגיע למצב שאי אפשר לנהוג בו או לתקן אותו כלל. כשדנים במצבי הרס וחורבן של הרכב, עולים 2 מונחים מרכזיים - טוטאל לוס, ואובדן להלכה, שעם כמה שהם יחסית דומים במהותם, ניתן להבחין ביניהם באמצעות אומדן מידת הנזק וכן באמצעות יחסן של חברות ביטוח הרכב לטרגדיה מסוג זה.

ההבדל נמדד באחוזים

בשני המקרים הכוונה היא לנזק כבד שנגרם לרכב, פגיעה אנושה שמשביתה אותו לחלוטין, כך שאין אפשרות לנהוג בו, ולרוב גם לא משתלם ולא ניתן לתקן אותו כלל. אך ההבדל המרכזי בין שני המושגים הללו הוא 10-20% אשר מכריעים את הכף, ולפיכך קובעים את גודל הטרגדיה. טוטאל לוס (אובדן מוחלט) מתייחס לנזק בגובה 60% ומעלה מערכו של הרכב, המשמעות היא שהרישיונות מבוטלים והתחנה הבאה שלו מזירת האירוע היא מגרש הגרוטאות, לצורכי פירוק. ואילו אובדן להלכה מתייחס לפגיעה בשיעור של 40-50% מהשווי. במקרה של אובדן להלכה הרכב עדיין לא שמיש אך ניתן להציל אותו ולהעלות אותו בחזרה על הכביש.

כיצד נקבע מצב הרכב?

שמאי הרכב מגיע לזירת האירוע מטעם חברת הביטוח שלכם, ומגבש החלטה בהתבסס על 3 פרמטרים:
  1. מידת הנזק (באחוזים) שנגרמה למכוניתכם בעקבות התאונה
  2. עלות תיקון חלקי הרכב הפגומים בהשוואה לערך הרכב לפני התאונה
  3. הערך הכללי של מכוניתכם בהתבסס על המחיר העדכני של הדגם שברשותכם.
לפיכך תבינו האם הרכב שלכם הוא בר תיקון, או שמא עליכם להפריש אותו בטרם עת. כשתדעו במדויק מה הסטטוס תוכלו להתנהל נכון יותר אל מול חברת הביטוח שלכם, שמציעה פתרונות שונים לכל אחד מהמצבים הללו.

המשמעות הביטוחית

במקרה שנגרם לרכב שלכם נזק רב והוא יצא מכלל שימוש, פוליסת הביטוח המקיף תהיה האופציה האפקטיבית ביותר עבורכם, שכן היא זו שמכסה את הנזקים שנגרמים כתוצאה מוונדליזם, תאונה או גורם שלישי. כך במקירה של טוטאל לוס חברת הביטוח תעביר לידיכם כספי פיצויים שגובהם מתבסס על הסכום המפורט בחוזה הביטוחי שלכם, ועל פרמטרים נוספים המשפיעים על ערך המכונית. כמו למשל כמות הקילומטרים שהיא נסעה עד התאונה, תוספות ושדרוגים שהכנסתם אליה כמו מצלמה או מסך מגע, ועוד. מנגד, במקרה של אובדן להלכה, חברת הביטוח רשאית להציע לכם למכור את שרידי הרכב לסוחר מכוניות, שיכול להשתמש בהם כחלפים. כך חברת הביטוח מרוויחה תמורה ממכירת הרכב ואתם מקבלים ממנה פיצוי כספי מלא על הנזקים. במידת האפשר, סוחר המכוניות ינסה לתקן את הנזק שנגרם לרכב ולהעלות אותו בחזרה אל הכביש לאחר סדרת בדיקות בטיחות. במידה ורכב שב לשימוש לאחר שהיה במצב אובדן להלכה, נדרש לציין זאת ברישיון הרכב על מנת ליידע קונים פוטנציאליים בעברו.

למצוא את הביטוח המקיף המשתלם ביותר

אצלנו בבסטי תגלו מאגר עצום של פוליסות ביטוח מקיף, כל שעליכם לעשות הוא להציץ בהן, להשוות ביניהן ולהחליט מה האחת שמתאימה ביותר לצרכים והשימושים שלכם. במידה ואתם רוצים להרחיב אופקים או שאתם חדשים לעולם ביטוח הרכב, אתם רשאים להיכנס למילון מונחי ביטוח ובמידה ועולות בכם שאלות נוספות אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר, ונענה לכם באדיבות, במקצועיות ובהקדם האפשרי.