נקלעתם לתאונה? כך תפעלו כדי להוכיח את זכאותכם לתשלום

תאונות דרכים הפכו לדבר נפוץ במחוזותינו עקב ריבוי המכוניות על הכבישים. תמיד צריך לפקוח 7 עיניים כשנוהגים, כי רגע אחד של חוסר תשומת לב עלול לשנות את חייכם לנצח. והחלק הכי מתסכל בכל העניין? ברוב המקרים זה בכלל לא נתון לשליטתכם. זה יכול להיות רוכב האופנוע שחתך אתכם, הולכת רגל שמתפרצת לכביש, נהג המכונית שלפניכם שמחליט לעצור פתאום, האוטובוס שזולג לנתיב שלכם בלי לאותת. הסכנה אורבת בכל עיקול, בכל צומת, כל רמזור, גם ברחוב הצדדי הכי זניח. אם חס וחלילה נקלעים לסיטואציה, מה אפשר לעשות כדי לוודא שתקבלו פיצויים? בסטי עונים על הכל. 

מהי תאונת דרכים על פי חוק?

על הנייר כולנו יודעים מהי תאונת דרכים, מצב בו הרכב מסב נזק למשתמש דרך אחר. התנגשות בין שני כלי רכב, פגיעה בהולך רגל, התהפכות של משאית וכדומה. אך האמת שזה קצת מורכב יותר ממה שנראה לעין. חוק הפלת''ד מגדיר תאונת דרכים כ-''מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה''. ההגדרה רחבה וכוללת גם מקרים כמו:
  • התפוצצות או התלקחות הרכב - כתוצאה מרכיב חיוני לנסיעה (דלק, שמן) או חלק בתוך הרכב, גם אם נגרמו על ידי גורם חיצוני.
  • פגיעה ברכב שחונה במקום אסור - גם אם לא היה מעורב רכב נוסף.
  • ניצול הכוח המכאני של הרכב - כמו שימוש במנוף של משאית.
חשוב לציין ש"תאונת דרכים" לא כוללת אירוע שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק. כאשר מקור הנזק הוא המעשה עצמו ולא ההשפעה שלו על השימוש ברכב. הנה דוגמה קטנה להבהרת העניין: רכב חונה ברוורס והתנגש ברכב מאחוריו. הנזק הוא לא הדנט שנוצר על הפח של כל אחד מהרכבים אלא פעולת הרוורס עצמה.  למרות כל מה שאמרנו עד כה, גם פגיעות שאינן פציעות ממשיות כמו טראומה, מחלה נפשית או אפילו סכרת שמתפתחת כתוצאה מתאונת דרכים, יכולים לשמש עילה לפיצויים כספיים. למעשה, זה בדיוק מסוג הדברים שביטוח החובה שלכם מכסה.

אוספים מסמכים חשובים

נפגעי תאונת דרכים צריכים לאסוף מספר מסמכים על מנת להוכיח את זכאותם לפיצויים:
  1. מסמכים רפואיים - מקופת החולים או בית החולים בו קיבלתם טיפול בעקבות התאונה. עליכם לוודא שבחוות הדעת הרפואית יש התייחסות ספציפית למקור התאונה. במילים אחרות שמצוין שמקור הפציעה או החולי הוא תאונת דרכים.
  2. תיעוד בדיקות רפואיות שעברתם - לאחר תאונת דרכים, רופאים רבים ימליצו על בדיקת רנטגן כדי לשלול שברים. אך בדיקת רנטגן לבדה לא תמיד מספיקה. בדיקות הדמיה מתקדמות כמו MRI או אולטרסאונד יכולות לגלות פגיעות שאינן נראות ברנטגן, כגון: קרעים ברצועות, פגיעות בשרירים, פגיעות בגידים ונזקים לעמוד השדרה. בדיקות אלו יכולות להשפיע על אחוזי הנכות הרפואית וגובה הפיצויים שתקבלו לכן מומלץ לבקש לבצע אותן. 
  3. רישומים משטרתיים - חשוב מאוד לדווח למשטרה על התאונה מהר ככל האפשר, ולהכין מסמכי ביטוח רכב  (ביטוח חובה כמובן ומקיף אם יש) ורישיון נהיגה בתוקף. בנוסף תצטרכו לצרף את המסמכים הרפואיים ודו''ח שמאי הרכב עם הערכת הנזקים שביצע. 

מפעילים את הביטוח

עליכם לדווח לחברת הביטוח שלכם על התרחשות התאונה בהקדם האפשרי. תצטרכו לספר לה בפירוט רב על השתלשלות האירועים, להציג תיעודים מזירת האירוע (צילומים, הקלטות של עדים) ולצרף את פרטי המעורבים הנוספים, כגון: תעודת זהות, כתובת, טלפון, מספר רישוי הרכב ושם חברת הביטוח שמבטחת אותו בביטוח צד ג' או ביטוח מקיף.  אם אתם מבוטחים בביטוח צד ג' או מקיף זה הזמן להפעיל אותו. חברת הביטוח תשלח שמאי רכב מטעמה שיבצע בקרת נזקים וימליץ על תיקונים אפשריים. ברוב המקרים יהיה עליכם לשלם השתתפות עצמית על תיקון הרכב. אולם אם תתקנו אותו במוסך הסדר מטעם חברת הביטוח או תחזיקו בכיסוי ביטול השתתפות עצמית, יהיה לכם גיבוי כספי מלא מחברת הביטוח. 

הצעות ביטוח צד ג' ומקיף במחירים הטובים ביותר 

ביטוח צד ג' ומקיף אמנם לא יכולים למנוע תאונות, אך הם יכולים להגן עליכם כלכלית ומשפטית במקרה של תאונה. לכן אסור לכם להתפשר ולו על הכיסוי או הסעיף הקטן ביותר. בבסטי תמצאו הצעות ביטוח חובה ומקיף או חובה וצד ג' לבחירתכם, במיוחד בשבילכם. מזינים את פרטי הנהגים ומספר הרישוי של הרכב (אם לא זוכרים, אפשר גם לכתוב את פרטי הדגם), ומתחילים בחיפושים.  בכמה קליקים בודדים על העכבר תסרקו את רוב שוק הביטוח ותעברו בין הצעות של חברות מובילות בשוק הישראלי כמו הראל, מגדל וכלל. תעיינו בפוליסות בחופשיות ותערכו סלקציה על פי הפרמטרים החשובים ביותר עבורכם: המחירים הזולים ביותר, השתתפות עצמית נמוכה. בנוסף תהנו מהחופש לקבוע את דמי ההשתתפות העצמית שלכם, כמו גם את מכסת הקילומטרים לרכב שנוסע מעט. מסמנים הצעות ביטוח מקיף או צד ג' שאוהבים ובסטי משווה אותן בשבילכם, על שלל יתרונותיהן. תוך 2 דקות מוצאים פוליסה חדשה, משתלמת ומתאימה. כזו שמכילה את כל הכיסויים שאתם זקוקים להם ליצירת רשת ביטחון כלכלית מיטבית במקרה של תאונה. רוצים לדעת עוד על עולם הביטוח? נכנסים למגזין בסטי וקוראים על כל הנושאים הכי מעניינים בתחום!