7 הסחות דעת נפוצות בנהיגה

נהיגה היא פעולה מורכבת שדורשת ריכוז גבוה, מיומנות ותזמון מדויק. הורדת העיניים מהדרך או הידיים מההגה יכולה לגרור השלכות חמורות מאוד על הרכב, הנהג, הנוסעים ולעיתים גם משתמשי דרך אחרים. אבל עם כל הרצון הטוב, לא תמיד קל לשמור על ריכוז מלא בזמן נהיגה. במיוחד כשנוהגים מוקדם בבוקר, מאוחר בלילה או נוסעים בדרך ארוכה ומונוטונית. אילו מצבים עלולים לקטוע את חוט המחשבה בזמן נהיגה? בסטי עם כמה הסחות דעת שכל נהג מכיר (וחווה לפחות פעם אחת בדרך זו או אחרת), ודרכים להתמודד איתן ביעילות.     

טלפון נייד 

  הבוס מתקשר? האישה שולחת הודעה? בני הדודים מנהלים שיחה קולחת בקבוצת הווצאפ המשפחתית? הוויז השמיע את הצליל ה-''מבאס'' שמבשר שטעיתם במסלול הנסיעה? אלו מצבים מוכרים ומאוד מסוכנים. לא רק שהתעסקות בטלפון מצריכה מכם להסיט את המבט מהדרך אלא פעמים רבות גם לשחרר את אחת הידיים מההגה כדי להשלים את אותה פעולה, מה שעלול לגרום לאובדן שליטה על הרכב.  הפתרון: לשים את הטלפון בתא הכפפות על שקט. זה יכול לחכות עד שתסיימו לנהוג ותעצרו את הרכב בבטחה.   

רדיו ומולטימדיה 

  רוצים לשמוע חדשות ברדיו או להעביר תחנה בשביל לשמוע תוכנית אהובה או לחפש מוזיקה שתהיה יותר לטעמכם? ממש כמו התעסקות עם הטלפון, גם זה יכול להיות מאוד מסוכן. גם אם אתם לא מסיטים את העיניים מהדרך, אחת הידיים שלכם על כפתור הרדיו או מסך המולטימדיה כשאתם מזפזפים שוב ושוב. כך אתם לא מקדישים את מלוא תשומת הלב לנהיגה, עשויים להפוך לטרודים וחסרי סבלנות וחס וחלילה לעשות טעות פזיזה בכביש. הפתרון: לכוון מראש את תחנת הרדיו המועדפת או לבחור את הפלייליסט הרצוי עוד לפני שמניעים את הרכב. אם יש נוסע נוסף ליד כיסא הנהג, תוכלו לבקש ממנו להעביר תחנה או לנגן את השיר שאתם אוהבים במקומכם.    

אוכל ושתיה 

  חזרתם ממסעדה עם שאריות או שהרעב תקף באמצע הנסיעה אז אספתם משהו קטן לדרך? לא רק שזה עשוי ללכלך את הרכב שלכם אלא לפגוע באיכות הנהיגה. כשהראש חושב על אוכל הוא לא פנוי להתרכז בדרך ויכולות להיגרם תאונות או תקלות לא נעימות. ובכלל לא התחלנו לדבר על מה שקורה כשנותנים ביס בין רמזורים.  הפתרון: לאכול לפני שיוצאים לדרך. אם המנה שלקחתם לדרך היא שאריות מארוחה שבדיוק סיימתם, שימו אותה במושב האחורי, במקום של הרגליים במושב לידכם או במקום נסתר אחר שלא יסיח את דעתכם.  

נוסעים במושב האחורי

  חברים שמדברים בקול, רואים סרטונים וצוחקים, תינוק מתוק באוטו שבוכה באמצע הנסיעה או האחיינים שלכם בני ה-6 ו-8 שמתחילים לריב, כל הסיטואציות האלו עלולות לגרום לאובדן ריכוז ולהגדיל את הסיכון לתאונה.  הפתרון: אם אתם מסיעים את התינוק ברכב והוא מתחיל לבכות, דברו אליו מילים טובות והשמיעו לו מוזיקה כדי להרגיע אותו. אם אתם נוסעים עם חברים, אחיינים או בני משפחה אחרים שמרעישים במושב האחורי, פשוט מבקשים מהם להיות בשקט, מבהירים להם שזה מפריע.      

עייפות 

  אחד הגורמים המסוכנים ביותר לנהיגה, דווקא בגלל שהיא כל כך בלתי צפויה. ''נוחתת'' ככה פתאום, ללא התראה מוקדמת. עייפות מאריכה את זמן התגובה, משפיעה על הריכוז, על תשומת הלב לנעשה בדרך. עייפות כבדה עלולה גם לטשטש את שדה הראיה (העיניים נעצמות).  הפתרון: אם אתם מראים סימני עייפות עוד לפני שעולים להגה, מוטב לנוח קצת לפני שמתחילים לנהוג. אם העייפות תוקפת במהלך נסיעה, שימו קצת מוזיקה שאתם אוהבים כדי להתעורר, מכירים את המילים? - תשירו עם המוזיקה. אם זה לא עוזר, חפשו תחנת דלק קרובה לעצירת רענון. שתו קפה, תאכלו משהו קטן ותצברו כוחות מחודשים להמשיך את הנסיעה. אם אתם עדיין עייפים, תמצאו פינה שקטה, תניחו את הראש ברכב לשעה-שעתיים ותצאו לדרך.   

מחשבות נודדות 

  נמצאים על הכביש ופתאום הגלגלים בראש מתחילים לרוץ? מתחילים לתהות האם הורדתם את הסיר מהאש, לחשוב על הראיון עבודה שעברתם, על אותה שיחה עם הבוס לפני כמה ימים (ולתהות איך לא נתתם את הטיעון המסוים הזה בהקשר לאותה סיטואציה מדוברת) או לשאול את עצמכם מה קורה עם אותו חבר שלא ראיתם הרבה זמן? זה יכול להשפיע לרעה על הריכוז שלכם.  הפתרון: מחשבות בדרך כלל מתחילות לרוץ במצב של שקט מוחלט, כמו שקורה לא מעט לפני השינה. גם כאן מוזיקה יכולה מאוד לעזור, לנקות לכם את הראש ולמקד אותו בנהיגה.    

מזג אוויר 

  גם תנאי מזג האוויר יכולים להשפיע על הריכוז במהלך הנהיגה. שמש חזקה יכולה לסנוור ולגרום לתגובה אוטומטית של עצימת עיניים או הסטת המבט מהדרך (ובמקרים מסוימים גם להתעסקות עם הציליה ברכב כדי לבטל את האפקט). לעומת זאת, גשם כבד יכול לטשטש את שדה הראיה ולגרום להסטת תשומת הלב מהכביש כי העיניים עוקבות אחרי הטיפות שנופלות על שמשת הרכב. הנה עוד קצת מידע על נהיגה בטוחה בגשם הפתרון: אם אתם מתכוונים לנסוע ביום חם, לפני שמניעים את הרכב, מתיישבים, מקדישים כמה דקות בשביל לכוון את הציליה מעל למושב שלכם בזווית המתאימה לכם. בכל הקשור ליום סוער, עדיף להמתין עד שהגשם נחלש לפני שיוצאים. אם עליכם לנסוע בדחיפות, תבדקו קודם שהמגבים שלכם עובדים טוב ותדאגו להפעיל אותם כל הנסיעה.   

לא נוהגים לפני שמוודאים שאתם מכוסים

  הסחות דעת בנהיגה הן רבות, בלתי צפויות ומאוד מסוכנות. החל מהודעה או שיחה נכנסת בטלפון הנייד, דרך רעב ועד לעייפות או מזג האוויר בחוץ. בכתבה זו מנינו את אותן הסחות דעת שכל נהג מתמודד איתן בדרך זו או אחרת בשגרה, והצענו מספר פתרונות להתמודדות איתם בצורה יעילה. רוב הפתרונות שהצגנו כאן מצריכים היערכות מוקדמת לפני שיוצאים לדרך.    יש עוד דבר קטן שחשוב לעשות לפני שנוהגים, וזה כמובן ביטוח רכב מתאים. אצלנו בבסטי תעברו בין הצעות ביטוח חובה ומקיף או ביטוח חובה וצד ג' של חברות מובילות כמו הפניקס, מגדל, כלל שנבחרו במיוחד בשבילכם על בסיס המאפיינים האישיים שלכם. תוכלו לברור אותן על פי השתתפות עצמית, הפוליסות הזולות ביותר ופרמטרים שונים שאף יכולים להעניק לכם הנחה במחירי הביטוח כמו למשל רכב שלא נוסע בשבת או מגורים בקיבוץ. בוחרים את הפוליסות המועדפות, ובסטי משווה אותן בשבילכם בשניות. בשורה התחתונה, מוצאים ביטוח רכב משתלם תוך פחות מ-2 דקות.   השנה הביטוחית מתקרבת לסופה? זאת ההזדמנות שלכם לעשות השוואת ביטוח רכב ולבחור פוליסה משתלמת, רחבה וטובה!