תינוק מתוק באוטו: 6 שאלות ותשובות על נהיגה בטוחה עם פעוטות

זה מתחיל בנסיעת המבחן הראשונה, בדרך חזרה מבית החולים ביום הלידה, וממשיך לנסיעות השגרתיות לגן, סבא וסבתא, גינת המשחקים או אפילו סיבוב קטנטן בשכונה. אנו מדברים כמובן על נסיעה עם פעוט באוטו. פעולה שהורים רבים מבצעים מדי יום, לעיתים 3-4 פעמים בכל יום. בכל נסיעה, קצרה או ארוכה, הם מוודאים שלאפרוחון הקטן נוח ונעים ברכב ודואגים להביא אותו בבטחה ליעד. עומדים בפני הרחבת המשפחה ועולות בכם שאלות על נהיגה בטוחה? בסטי עונים על 6 שאלות נפוצות בנושא נסיעה עם פעוטות.   

כיצד מותר לי להושיב את התינוק/ת שלי באוטו?

הנחיות הבטיחות בישראל קובעות כי עד גיל שנתיים לפחות ומשקל 9 ק''ג, פעוטות יושבים נגד כיוון הנסיעה, במושב בטיחות מיוחד שמתאים לעגינה ברכב. מדובר בשיקול בטיחותי שכן גופו של התינוק אינו מפותח מספיק כדי לספוג את האנרגיה המופעלת בעת בלימה פתאומית של הרכב. אם יפנה לכיוון הנסיעה, הוא יסתכן בנזק בלתי הפיך לעמוד השדרה. כאשר תינוק יושב נגד כיוון הנסיעה והרכב בולם (עקב הולך רגל שהתפרץ לכביש או רכב מלפנים שהחליט לאותת פתאום ו-''לחתוך'' לנתיב הנגדי), גב המושב סופג את עוצמת המכה ומספק את ההגנה המיטבית לראשו וגופו של התינוק. 

אילו מושבי בטיחות מומלצים לתינוקות בגילאי 0-2? 

ישנם 2 סוגי מושבי בטיחות מומלצים לתינוקות בשנתיים הראשונות לחייהם:

  1. סלקל עם בסיס - כיסא בטיחות עם בסיס ניתן להפרדה. את הבסיס מעגנים ברכב באופן קבוע ואליו מחברים את המושב בכל פעם שמסיעים את התינוק באוטו. המושב של הסלקל מתחבר בקליק ומתנתק חזרה בלחיצה על כפתור ייעודי. 
  2. סלקל בלי בסיס - מושב בטיחות קטן עם ידית נשיאה. את הסלקל יש לעגן באמצעות חגורת הבטיחות ברכב, ולחבר אותו מחדש בכל נסיעה. 

איך בוחרים מושב בטיחות?

בחירת מושב בטיחות לתינוק ברכב הוא צעד שאין להקל בו ראש. ישנם כמה דברים שצריך לשים אליהם לב כשמחפשים מושב בטיחות, כדי לוודא שעושים את הבחירה הנכונה והבטוחה ביותר עבור הקטנטנים שלכם. 

הדבר הראשון שאתם צריכים לבדוק לפני רכישה, זה אם המושב שאתם מעוניינים בו מתאים לרכב שלכם. האם הוא בגודל הרצוי, הרוחב המתאים, האם חגורת הבטיחות ארוכה מספיק לעיגון המושב, האם יש הגבלות מסוימות להתקנת מושבים ברכב וכן הלאה. הדבר השני שאתם צריכים לבדוק, טרם הרכישה, הוא שתאריך הייצור של מושב הבטיחות קרוב יחסית למועד הרכישה (תוכלו לראות את התאריך על גבי תחתית המושב או על גבו). 

תו תקן למושב בטיחות הוא עוד דבר חשוב מאוד שאסור להתפשר עליו. תתעדפו מושבי בטיחות עם תו תקן אמריקאי (FMVSS213) או אירופאי בפרט (ISIZE או ECER44-04). עליכם כמובן לוודא שהמושב שבחרתם אכן מתאים לגילו, משקלו וגובהו של התינוק שלכם. ומעל לכל, עליכם להיות בטוחים שכיסא הבטיחות נוח לתינוק שלכם. 

באיזה דרך מעגנים את מושב הבטיחות?

עגינה נכונה מבטיחה שמושב הבטיחות נשאר במקומו ומגן על התינוק שלכם מפני עצירה פתאומית או תאונה. ישנן 3 שיטות לעגן את מושב הבטיחות ברכב:

  1.  איזופיקס - לולאות מובנות ברכב. לולאות המותקנות במושבים האחוריים של מרבית הרכבים החדשים (לרוב תמצאו אותם בשני המושבים האחוריים הצידיים ברכב) . ברכבים האירופאיים לולאות אלו נקראות SOFIX בעוד שברכבים האמריקאיים הן נקראות LATCH. 
  2. חגורת הבטיחות ברכב - מעבירים את חגורת הבטיחות מעל הסלקל, מכניסים אותה לתוך החריצים המיועדים לכך בסלקל, ''מקליקים'' באבזם החגורה המתאים ברכב. לאחר מכן, משחילים את חגורת הבטיחות דרך תופסנים בחלקו האחורי. מיישרים את הסלקל על פי הנחיות היצרן ומותחים. 
  3. TETHER -  רצועה מחוברת לגב מושב הבטיחות. קצה אחד שלה מחובר לגב המושב ובקצה השני יש וו עגינה. את הוו מחברים ללולאת עיגון שלרוב ממוקמת בגב המושב האחורי ברכב. יש לעיין בספר הרכב שלכם כדי לבדוק איפה, אם בכלל, ממוקמת הלולאה. 

איך יודעים שהמושב מעוגן באופן בטוח ונכון? 

מושב הבטיחות שלכם מעוגן כראוי אם מתקיימים התנאים הבאים:

  1. אי אפשר להזיז אותו יותר מ-2.5 ס''מ לכל צד.
  2. רצועות הבטיחות מהודקות לגופו של התינוק כך שלא ניתן ''לצבוט'' את הרצועות בכתפיים. 

האם אפשר להושיב את התינוק במושב בטיחות עם מעיל?

לא ניתן לחגור את התינוק במושב בטיחות עם מעיל כי הרצועות עלולות ללחוץ עליו ולגרום לו לאי נוחות. איך בכל זאת לשמור על הקטנטנים מהקור בחורף, כשנוסעים ברכב? יש להוריד את המעיל, לחגור את התינוק בלעדיו ורק אז לעטוף אותו במעיל.

משווים בין ביטוחים ויוצאים לנסיעה רגועה יותר עם האפרוחים 

הורים רבים מסיעים את הקטנטנים מספר פעמים במהלך היום ולשם כך עליהם לאבזר את הרכב כראוי כך שיתאים לנסיעה עם תינוקות. בחירת מושב בטיחות מתאים העומד בכל התקנים הכי מחמירים (כמו שהסברנו כאן בכתבה) זה בהחלט אחד הצעדים הכי חשובים, קריטיים. אך לצד זה, רצוי לשקול גם התקנת מערכות בטיחות חדשניות, שמתריעות מפני סכנה. אם גם אתם התקנתם לאחרונה מצלמת רוורס או מערכת לזיהוי שטחים מתים ברכב הפרטי, תקטינו את הסיכוי לתאונה ואיתו את מחירי ביטוח הרכב. אצלנו בבסטי תוזילו אותם עוד קצת. 

תחפשו הצעות ביטוח חובה ומקיף או חובה וצד ג' מכוונות נהג ורכב, זולות ומשתלמות יותר ממיטב חברות הביטוח בשוק המקומי. תקבעו את גובה ההשתתפות העצמית שלכם ותסננו את תוצאות החיפוש על פי המחירים הזולים ביותר, חברות ביטוח נבחרות, ההצעות המומלצות ביותר באתר, השתתפות עצמית נמוכה. ואם יש לכם רכב שני במשפחה או רכב שנוסע מכסת קילומטרים קטנה בשנה, הרווחתם עוד הנחה קטנה. תוך 2 דקות  מוצאים את הצעת הביטוח הנכונה בשבילכם, זו שתכיל את מיטב הכיסויים שאתם צריכים, בטווח מחירים מתאים. הצעת הביטוח האיכותית והטובה שתספק את רשת הביטחון היעילה ביותר עבורכם ועבור הקטנטנים שלכם. 

נוסעים הרבה עם הקטנטנים ורוצים פוליסה שתיתן לכם שקט נפשי בדרכים? ערכו השוואת ביטוח רכב קטנה ותמצאו את הפוליסה הבאה תוך דקה!