6 מושגים שכדאי להכיר בעולם הביטוח

רגע לפני שאתם רוכשים ביטוח רכב ומתיישבים מאחורי ההגה, ישנם מספר מושגים מעולם הביטוח שכדאי לכם להכיר, וזאת על מנת להבין על מה אתם חותמים, מה באמת כולל הביטוח שמוצע לכם, מה עשוי לייקר אותו ואיך תוכלו להוזיל את עלויות הביטוח במידת האפשר. לפניכם 6 מושגים חשובים שכדאי להכיר לפני שעושים ביטוח לרכב:

ביטוח רכב לפי שימוש

ביטוח לפי קילומטראז' או ביטוח לפי שימוש מאפשר לנהגים שלא נוסעים הרבה ליהנות ממחיר ביטוח מוזל. מי שנוסע פחות, מהווה פחות סיכון לעצמו ולאחרים כיוון שהוא נמצא פחות זמן על הכביש, ולכן הוא זכאי להפחתה במחיר הביטוח. יש חברות ביטוח שמאפשרות לשלם להן את תשלום הביטוח מידי חודש, בהתאם לכמות הנסיעה, במתכונת של "לא נסעת – לא שילמת", ויש חברות ביטוח שמציעות ביטוח שנתי רגיל אך נותנות הנחה למי שנוסע מעט במהלך תקופת הביטוח. על מנת להוכיח לחברת הביטוח כמה שימוש נעשה ברכב, ניתן לבדוק את כמות הנסיעות באמצעות רכיב OBD המותקן על מצבר הרכב, על פי הצהרת המבוטח או באמצעות אפליקציות ייעודיות. אופן המדידה משתנה בין חברת ביטוח זו לאחרת.

סימולטור ביטוח רכב

סימולטור ביטוח רכב הוא מחשבון ביטוח הקיים באתר , אתר להשוואת ביטוחים, ובאמצעותו ניתן לעשות השוואת ביטוחי רכב בין החברות והסוכנויות השונות. כל שצריך לעשות הוא להזין באתר בסטי מספר פרטים על הנהג ועל הרכב אותו מעוניינים לבטח, ותוך זמן קצר מקבלים תמונה מלאה של אפשרויות הביטוח הרלוונטיות הכוללות את הצעות המחיר הזולות ביותר והפופולריות ביותר, עם פירוט של השירותים הכלולים בכל ביטוח. זוהי הדרך הנוחה, הקלה והמהירה ביותר הקיימת כיום כדי להשוות ביטוחים ולעשות סקר שוק בלי לבזבז זמן יקר, בלי לצאת מהבית ובלי להיות נתונים ללחצים של אנשי מכירות.

טוטאל לוס

המושג טוטאל לוס (Total loss) פירושו אובדן מוחלט, נזק מוחלט שנגרם לרכב. זהו נזק שנגרם לרכב, שנקבע שבעקבותיו לא ניתן יותר לעשות שימוש ברכב, שהוא אינו ניתן לתיקון או שהתיקון שלו עולה יותר מאחוז מסוים משוויו של הרכב, כפי שנקבע בפוליסת הביטוח. לרוב, רכב יוכרז על ידי שמאי כטוטאל לוס במקרה שבו הנזק הוא כ-60% ומעלה משווי הרכב.

גבול אחריות

גובה גבול האחריות הוא הסכום המקסימלי שנקבע בביטוח צד ג', אותו יכול המבוטח לקבל מחברת הביטוח על מנת לפצות על גרימת נזק לצד ג'. סכום זה משתנה ויכול לנוע בין מאות אלפי שקלים ועד מיליוני שקלים. חברות הביטוח מאפשרות להגדיל סכום זה, אך זה עשוי לייקר את מחיר ביטוח הרכב. כך למשל, אם מבוטח עשה תאונה עם רכב יוקרתי וגרם נזק לצד שלישי בשווי של 2 מיליון שקלים, כשסכום גבול האחריות שנקבע בביטוח שלו הוא 1.5 מיליון שקלים, את ההפרש יצטרך המבוטח הפוגע להשלים מכיסו הפרטי.

ביטוח רכב שני

אם יש למשפחה יותר מרכב אחד בבית, יתכן שהם זכאים להנחה על הביטוח של אחד מהרכבים. חברות ביטוח רבות מציעות הטבות על ביטוח רכב שני, מתוך התפיסה שכאשר יש שני רכבים למשפחה, באחד מהם ינהגו פחות וכך יפחת הסיכון לתאונות ונזקים לרכב ולנוהגים בו. כך למשל, ישנם מקרים רבים של משפחות עם שני רכבים, שברכב אחד נוהגים מידי יום מספר שעות הלוך וחזור לעבודה והרכב השני עומד רוב הזמן בחניה, משמש לנסיעות קרובות לבית או לנסיעות משפחתיות בסופי שבוע. במקרה כזה, מאמינות רבות מחברות הביטוח שאין צורך שהמבוטחים ישלמו את המחיר היקר והמלא עבור ביטוח של שני הרכבים ולרוב ניתן יהיה להוזיל את עלויות הביטוח של אחד מהרכבים.

מוסך הסדר

לכל חברת ביטוח רכב יש הסכמים עם מוסכים מסוימים, מוסכי הסדר. מוסכים אלה פזורים בכל רחבי הארץ ובהם יכול המבוטח של החברה לתקן את רכבו במקרה של תאונה או נזק וכך להוזיל את עלויות ההשתתפות העצמית שלו. בנוסף, טיפול ברכב במוסכי ההסדר גם מבטיח לבעל הרכב אחריות על התיקונים וטיפול מקצועי ואמין ברכבו.