מה מכסה ביטוח צד ג'?

כל נהג או נהגת שעולים על הכביש צריכים לרכוש, על פי חוק, ביטוח חובה (ומכאן שמו – שכן חובה לרכוש אותו). לאחר שעשו זאת, עומדת בפניהם האפשרות להוסיף לכך גם פוליסת ביטוח מקיף, וביטוח צד ג'. בעוד ביטוח מקיף הוא לרוב ביטוח שמוכר לרובנו, ביטוח צד ג' לא תמיד מובן לכולם. אם כן, מה מכסה ביטוח צד ג'?

בגדול נאמר שביטוח צד ג' נוגע לצד שלישי שמעורב בתאונה – כלומר מי שהוא לא הנהג. כיצד הגיע לכאן צד ג', אם אנחנו מדברים רק על נהג? ובכן, בעולם הביטוח ההסתכלות היא דרך 'עיני' החוזה בין הנהג לבין הגוף המבטח, כלומר חברת הביטוח. הנהג הוא צד אחד, החברה היא צד שני, וכל המסוכם ביניהם נכלל תחת פרטי הפוליסה. לכן כאשר הם מסכמים על כיסוי פגיעה של אדם אחר, האדם הזה מוגדר כצד ג'.

סוגי ביטוחי רכב

יש ביטוח אחד שכל בעל רכב נדרש לעשות על פי חוק, שזהו ביטוח חובה, ובנוסף אליו ניתן לעשות גם אחד מביטוחי הרשות הקיימים – ביטוח צד ג' או ביטוח מקיף. 

ביטוח חובה - נועד להגן על בעל הרכב במקרה של תאונה בה נגרם נזק בגוף לנהג, לנוסעים ברכבו או להולכי רגל. הביטוח מאפשר לקבל מימון של טיפולים רפואיים והוצאות רפואיות וכן לקבל פיצויים במקרה של אובדן השתכרות וכושר השתכרות, מבלי שיהיה צורך להוכיח מי אשם בגרימת התאונה והנזק. 

ביטוח צד ג'נזקי גוף מכסה ביטוח החובה, וביטוח צד ג' שמתווסף אליו נועד לכסות נזקים ברכוש שנגרמו על ידי המבוטח לצד ג' או לרכוש, כמו למשל למכוניתו של בעל רכב אחר, לגדר של בית, לחניה, לעמוד חשמל וכד'. 

ביטוח מקיףזהו סוג הביטוח המקיף ביותר שניתן לעשות לרכב. ביטוח מקיף כולל בתוכו ביטוח צד ג', ובנוסף הוא גם נועד לתת כיסוי למקרים של גניבה, נזקים שנגרמו לרכבו של המבוטח בתאונה, שריפה, נזקי טבע כמו קריסת עצים והצפות, פגיעה ברכב על ידי גורם שלישי ונזקי רכוש נוספים. 

ביטוח צד ג – מה זה?

אם כן, ביטוח צד ג' הוא ביטוח שניתן להוסיף לביטוח החובה הבסיסי שנדרש לעשות כל בעל רכב למכוניתו על פי חוק. ביטוח זה נוגע לכיסוי נזקים שנגרמו על ידי המבוטח לבעל רכב אחר או לרכושו, כמו למשל מכוניתו, גדר של בית, חניה, עמוד חשמל ועוד. חשוב להדגיש כי ביטוח צד ג', לעומת ביטוח מקיף, אינו מכסה נזקים שנגרמו לרכבו של המבוטח עצמו, כך שאם המבוטח גרם לתאונה ונגרמו נזקים יקרים ברכבו וכן ברכב הנפגע, ביטוח מסוג זה יפצה את בעל הרכב הנפגע בלבד ולא את המבוטח, ועל המבוטח יהיה לשלם רק את גובה ההשתתפות העצמית, אם קיימת כזאת.

אז מה מכסה ביטוח צד ג' בפועל?

אנשים רבים ישאלו כאשר ישמעו על ביטוח רכב מה זה. שכן לא ברור לכולם מה הוא מכסה ומהי מטרתו המרכזית. ובכן, זה הזמן לומר את הדבר הברור ביותר כאן: ביטוח צד ג' מכסה פגיעות ברכוש, ופגיעות ברכוש בלבד.

הכוונה כאן היא, בגדול, לשני 'סוגים' של פגיעות רכוש:

  1. פגיעה ברכב של אדם אחר כתוצאה מתאונה: הפגיעה המוכרת יותר, שבה תאונה גורמת נזק לרכב המעורב בתאונה שבה המבוטח היה מעורב. ביטוח צד ג' מכסה את עלויות התיקון של הרכב שנפגע בתאונה, או לכל הפחות חלק גדול מהן
  2. פגיעה ברכוש שאינו כלי רכב, ושהיה מעורב בתאונה: תאונות, לצערנו, יכולות לערב רכוש מסוגים רבים, ואף להיות הרסניות. תמרורים, גדרות, אפילו בתים – כל אלו עשויים להינזק כאשר מתרחשת תאונה. ביטוח צד ג' מכסה גם עלויות של נזקים כאלו.

חשוב לציין כאן כי הביטוח לא מכסה רק פגיעה בודדת. במילים אחרות, אם כמה כלי רכב נפגעו בתאונה, או אם נפגע רכוש של כמה אנשים, הביטוח יציע כיסוי גם כן. באותה הזדמנות נציין כי לרוב ביטוחים כאלו יכללו גם השתתפות עצמית מסוימת – כלומר תשלום כזה או אחר מצד הנהג, בעל הפוליסה – בעיקר כאשר מדובר בסכומי כסף גדולים.

מה ההבדל בין ביטוח צד ג' למקיף?

אז מה ההבדל בין ביטוח צד ג' למקיף? איך תדעו איזה ביטוח לבחור? ראשית, חשוב לדעת שיש הבדלים במחירים, כשביטוח רכב חובה ומקיף יהיה יקר יותר מביטוח רכב חובה וצד ג', וזאת מכיוון שביטוח מקיף הוא, כאמור, הביטוח הנרחב ביותר והוא מכסה הכי הרבה נזקים. מחירי הביטוחים משתנים מחברה לחברה ובהתאם לתוספות ושינויים שיכול לבחור המבוטח לעשות בפוליסת הביטוח, כמו שינוי גובה ההשתתפות העצמית, שינוי גובה גבול האחריות, הוספת שירותי דרך וגרירה, הוספת שירותי VIP ועוד. בנוסף למחיר, צריך לשקול המבוטח האם זה הכרחי עבורו לרכוש את הביטוח היקר ביותר, המקיף, או שהוא יכול להסתפק בביטוח רכב חובה וצד ג'. בעל רכב יוקרה למשל, ככל הנראה יעדיף לעשות ביטוח מקיף ולא להסתכן במקרה של גניבה או תאונה עם נזקים שיעלה לו הרבה כסף לתקן אותם. בעל רכב ישן, לעומת זאת, אולי יעדיף להסתפק בביטוח צד ג', כיוון שהרכב שלו בעל שווי נמוך ולא משתלם לו להוציא סכום כסף גדול על ביטוח מקיף או על תיקונים. על כל מבוטח לעשות את השיקולים הכלכליים שלו ולבחון את התמונה המלאה על מנת להחליט איזה ביטוח הכי משתלם לו לעשות.

למה כדאי לעשות ביטוח צד ג'?

אחרי שהבנו מה מכסה ביטוח צד ג', זה הזמן לשאול: למה כדאי לרכוש אחד כזה? התשובה לכך טמונה במהות הכיסוי עצמו, שכן עלויות תיקון של רכוש שנפגע – החל ברכב שניזוק ועד בית שאחד מקירותיו נהרס, למשל – יכולות להגיע לסכומים גדולים מאוד.

יש לציין כי ביטוח צד ג', על כל סעיפיו, נכלל בפוליסת הביטוח המקיף. במילים אחרות, אם רכשתם ביטוח מקיף, אינכם צריכים לרכוש גם ביטוח צד ג', שכן הוא מהווה חלק מהפוליסה המקיפה. עם זאת, רכישת ביטוח צד ג' לבדו תהיה זולה יותר.
יכול לעניין אתכם גם: מה ההבדל בין ביטוח מקיף לצד ג’?

מחיר ביטוח צד ג'

זה המקום לענות על שאלה נוספת: כמה עולה ביטוח צד ג' לרכב? שאלה זו תלויה, כמובן, במאפייני הרכב והנהג, אך ככלל ביטוח צד ג' נחשב לזול ביותר מבין שלוש פוליסות הביטוח הקיימות, בעיקר משום שהוא מציע כיסוי מקיף פחות מהשתיים האחרות.

לפני סיום נציין כי פוליסת ביטוח צד ג', כמו כל פוליסות הביטוח המוצעות כיום על ידי חברות הביטוח, מוצעת במחירים שונים על ידי החברות השונות, ולכן חשוב לבצע השוואת ביטוחים – הן מבחינת השאלה מה מכסה ביטוח צד ג', והן מבחינת המחיר. השוואת מחירי ביטוח ברשת האינטרנט תספק לכם את התמונה הברורה ביותר לגבי ביטוח צד ג' שיתאים לכם בדיוק.

השוואת ביטוחי רכב

בין אם בחרתם בביטוח מקיף ובין אם בביטוח צד ג', באתר בסטי להשוואת מחירי ביטוח, תוכלו להזין נתונים שונים לגביכם ולגבי הרכב אותו תרצו לבטח, ולקבל הצעות לביטוח הרכב המתאים עבורכם, הן מבחינת מה שהוא מכסה והן מבחינת המחיר שלו. כך תוכלו לראות את מגוון האפשרויות הרלוונטיות העומדות בפניכם בחברות הביטוח השונות ותוכלו לבחור בדרך קלה ומהירה את הביטוח המדויק ביותר עבורכם ועבור כיסכם.