מתי כדאי להפעיל את ביטוח הרכב

עשיתם ביטוח לרכב, הכל טוב ויפה ואתם מכוסים בהתאם למקרים המוגדרים בפוליסה שבחרתם. אך האם ידעתם כי הפעלת ביטוח רכב אינה כדאית בכל מקרה של נזק? כן, אמנם רכשתם ביטוח לרכב כדי להפעיל אותו במקרה הצורך, אך עד כמה שזה יישמע לכם מוזר, ישנם מקרים בהם לא כדאי להפעיל את הביטוח, וזאת משלוש סיבות עיקריות:

1. השתתפות עצמית – בכל פוליסת ביטוח קיים סעיף של השתתפות עצמית, המגדיר מהו הסכום אותו יהיה עליכם לשלם בכל מקרה של הפעלת הביטוח. בחלק מהמקרים, הנזק אינו גדול וסך ההשתתפות העצמית יכסה את התיקון לחלוטין או כמעט לחלוטין. במקרים אלו עדיף לוותר על הפעלת הביטוח בשל שני הסעיפים הבאים.

2. הנחת היעדר תביעות – הנחת היעדר תביעות תינתן למבוטח שלא הפעיל את הביטוח שלו בשלוש השנים האחרונות. ברגע שאתם מפעילים את הביטוח, כלומר תובעים את חברת הביטוח, ההנחה לה אתם זכאים תקטן בשליש למשך שלוש השנים הבאות. כלומר: אם הנחת היעדר התביעות שלכם היא 1,200 ₪, ואתם מפעילים היום את הביטוח, ההנחה שלכם לשלוש השנים הקרובות תרד ל-800 ₪ כלומר הפוליסה תעלה לכם 400 שח יותר מדי חודש.

3. מסורבי ביטוח – מבוטחים אשר מפעילים את הביטוח בפעם השלישית בתוך 3 שנים עלולים להפוך למסורבי ביטוח לא רק מבחינת החברה הנוכחית בה הם מבוטחים אלא גם מבחינת כל שאר החברות.

עכשיו, כשברור שלא בכל מצב ישתלם להפעיל את פוליסת הביטוח שלכם, מתי התשובה תהיה כן ומתי לא?

מתי כן כדאי להפעיל את פוליסת ביטוח הרכב?

ישנם שלושה מקרים מובהקים בהם מומלץ להפעיל ביטוח רכבגניבה של הרכב, תאונה שמוציאה את הרכב מכלל שימוש ותאונה שבה נגרם לרכב נזק חמור במיוחד. אלו בדיוק המקרים לשמם נועד ביטוח הרכב שלכם, ובהם אין כל צורך להתלבט. במקרה של גניבה, התביעה גם לא תיספר במניין התביעות שלכם, אלא אם יתגלה שאתם אחראים לכך.

בנוסף, אם גרמתם נזק לרכב אחר ואתם נאלצים לתבוע את חברת הביטוח עבור הנזק שנגרם לו, ייתכן שכדאי לכם באותה ההזדמנות לצרף גם את הנזק שנגרם לרכב שלכם כיוון שהדבר לא ייחשב כתביעה נוספת. עם זאת, חשוב עדיין לקחת בחשבון את ההשתתפות העצמית שיכולה להיות שונה במקרה של נזק שנגרם לרכב שלכם מול מקרה של נזק שנגרם לצד ג'. 
ראו גם: מה מכסה ביטוח צד ג'?

אם יש לכם, בנוסף לפוליסת הביטוח המרכזית, כיסויים נפרדים לרכיבים שונים של הרכב כמו שמשות, פנסים וכדומה, הפעלת הביטוח עבור כיסויים אלו לא תיספר במניין התביעות שלכם.  

מתי לא כדאי להפעיל ביטוח רכב?

תמיד מומלץ לחשב את עלות התיקון מול הפגיעה בהנחת היעדר התביעות ומול הסיכוי שתהפכו למסורבי ביטוח. במקרים רבים, בעיקר כאשר הנזק אינו גדול, ישתלם לכם יותר לוותר על התביעה. בכל מקרה בו מדובר בנזק לא גדול, בייחוד אם עלות התיקון שלו אינה עולה על סכום ההשתתפות העצמית ו/או אם כבר הגשתם תביעה או שתיים בשלוש השנים האחרונות, מומלץ לא להפעיל את ביטוח הרכב.

את הדילמה בדבר הפעלת ביטוח רכב מומלץ לא להשאיר לרגע האמת בלבד אלא לקחת אותה בחשבון כבר עם רכישת פוליסת ביטוח רכב: ערכו השוואת מחירים לביטוח רכב, בררו מהו גובה ההשתתפות העצמית שלכם, מה נכלל בפוליסה ומהי הנחת היעדר התביעות שאתם מקבלים. כך, אם יבוא היום ותצטרכו להפעיל את הפוליסה, לפחות תדעו שהדילמה שלכם עומדת בין האלטרנטיבות הטובות ביותר שהייתם יכולים לקבל.

יכול לעניין אותך גם: 5 טיפים מוכחים איך לבחור ביטוח רכב