עייפות בנהיגה: עד כמה זה מסוכן?

עייפות יכולה להגיע בכל רגע, בכל מקום, גם כשיושבים מאחורי ההגה, במיוחד אם הנסיעה המתוכננת היא ארוכה, מונוטונית או אם עולים לכביש אחרי יום ארוך וגדוש פעילויות. הנהיגה כשלעצמה היא פעולה שיכולה להתיש מאוד מאחר והיא פיזית ומנטלית גם יחד. עייפות בזמן נהיגה היא מסוכנת לנהג ולשאר משתמשי הדרך שבסביבתו, אז כיצד מזהים אותה בזמן ואיך מתגברים עליה?

עיניים על הכביש

נהיגה היא פעולה המשלבת מצד אחד יכולות מנטליות - הפעלת שיקול דעת, ריכוז, קבלת החלטות בזמן אמת, הערכת סיכון ומצד שני יש בה את הפן הפיזי, תפעול הרכב ברגע נתון - לחיצה על דוושות הגז והבלם, שמירה על יציבות וכיוון הרכב בהתאם למסלול הנסיעה בעזרת ההגה, איתות, ובמידה ונוהגים ברכב שפועל על הילוכים, צריך יד אחת שתמיד תהיה על ה-''ג'ויסטיק''. כל אלו נפגעים משמעותית כשהנהג עייף – וכתוצאה מכך, זמן התגובה. אחד הדברים הכי חשובים בנהיגה זה זמן התגובה, היכולת לפעול מהר מספיק ביחס למה שמתרחש מסביב כדי לקבל החלטות שקולות שמטרתן למנוע תאונה או כל סיטואציה אחרת שבה אתם ורכבכם נקלעים לצרה. כשסף הערנות יורד והגוף מכין את עצמו לשינה, זמן התגובה עולה, משמע, הגוף עובד לאט ולוקח לו יותר זמן לעבד מידע ולהוביל תהליכים - ולזה יש השלכות קשות, שכן עייפות היא אחת הגורמים המובילים לתאונות דרכים. והשנה, כפי שניתן לראות ממאמר של הרלב''ד, 26.5% מכלל הנהגים דיווחו שהם נהגו עייפים.

סימנים המעידים על עייפות בנהיגה

  1. העיניים מרגישות כבדות ואתם נאבקים להשאיר אותן פקוחות.
  2. מתחילים לנדוד במחשבות ומאבדים ריכוז בנסיעה.
  3. הראש נהיה כבד וקשה לייצב אותו.
  4. מפהקים בתדירות גבוהה.
  5. תחושת אי שקט.
  6. ביצוע טעויות - סטייה מנתיב, פספוס פנייה, אי ציות לרמזור.

עייפות בנהיגה: איך מתמודדים איתה?

כשם שדואגים לאבזר את הרכב בביטוח רכב: חובה + מקיף או חובה + צד ג' או פשוט ביטוח חובה לבדו, בהתאם לסטטוס הרכב והסטטוס האישי, ודואגים לטפל בו ולתחזק אותו, כך חשוב לדאוג גם לעצמכם, לעלות על הכביש רק כשמרגישים ערניים מספיק. בשום פנים ואופן לא עולים לרכב כשמרגישים מנומנמים, אפילו לא טיפה. עם זאת, הרבה פעמים קורה מצב שבו העייפות מתחילה להשפיע במהלך נסיעה. אך יש שיטות לעצור אותה לפני שהיא מידרדרת.
  1. לעצור בתחנת הדלק הקרובה להתרעננות קצרה עם כוס קפה או חטיף אנרגיה.
  2. בנסיעה ארוכה - לתכנן מראש נקודות עצירה.
  3. לעצור במקום בטוח כדי להניח את הראש ל- 10-15 דקות.
  4. ללעוס מסטיק - להעסיק את הגוף כך שלא יירדם.
  5. לשים מוזיקה קצבית שאוהבים ולשיר איתה.
  6. להקפיד על שתיית מים בכמות מספקת.
  7. להיות עם עוד אדם ברכב ולדבר איתו במהלך הנהיגה.
  8. אם ביטוח הרכב מאפשר זאת, לתת לאדם שאיתכם לנהוג במקומכם את שארית הדרך.

אם עייפים - לא נוהגים

חשוב לזהות את הדרכים שבהם הגוף מאותת לנו שהוא עייף ולנקוט באמצעי שמתאים לכם ושומר עליכם ערניים על מנת שתסיימו את הנסיעה בשלום. יחד עם זאת חשוב לוודא שיש לכם ביטוח רכב שמפצה על הנזק ומגן עליכם במידה ונקלעים לבעיה בדרכים כתוצאה מעייפות שלא אותרה בזמן, תנאי דרך קשים או סיטואציה עם משתמשי דרך אחרים. היום כבר לא צריך לחפש סוכנויות וחברות ביטוח ולעשות מחקר, אלא פשוט להיכנס לאתר Bestie ולחפש את סוג הביטוח שאתם חפצים בו. אתם רק תזינו את הפרטים ואנחנו נעשה את השאר: נשווה את מחירי הביטוח בשבילכם ונמצא לכם את התוצאות האטרקטיביות ביותר. מאמרים נוספים באותו נושא: מה מכסה ביטוח חובה | מה מכסה ביטוח מקיף