מהי תביעת שיבוב בביטוח רכב

כשמדובר בביטוח רכב, לא תמיד אנחנו נכנסים לדקויות ולמונחים הפנימיים שקימיים בתוך העולם הזה. לפעמים נכון לעשות, כי זה חוסך לנו כאב ראש והכרת מידע פנימי שלא באמת חשוב לנו - אבל לעיתים חיוני להבין קצת יותר, גם על מנת שנוכל לקבל בחירות מושכלות ונכונות יותר בבואנו לבחור פוליסת ביטוח חובה ומקיף לרכב. "תביעת שיבוב" למשל היא מונח שכזה, שאולי תתקלו בו בזמן שאתם מבצעים השוואת ביטוח רכב לדוגמה, ולא כל כך תבינו מה הוא אומר,למרות שיש לו חשיבות רבה. תביעת שיבוב ממלאת תפקיד מכריע בהליך הביטוח, ולכן בחרנו להתעמק בה מעט ולהסביר לכם כיצד היא פועלת ומדוע היא כה חשובה - הן למבטחים והן למבוטחים בתחום ביטוח הרכב.

אז מה זו בעצם תביעת שיבוב?

שיבוב (שידוע גם כ"תחלוף", או "סוברוגיצה") הוא עיקרון משפטי שמאפשר לחברת ביטוח להיכנס לנעלי המבוטח שלה לאחר תשלום תביעה. בהקשר של ביטוח רכב, השיבוב חל כאשר חברת הביטוח שלכם מבקשת החזר מצד שלישי שאשם בתאונה שגרמה לתביעה שהובילה לתשלום פיצויים עבורכם. בעיקרון - זה מאפשר לחברת הביטוח להחזיר את הכסף שהיא שילמה לכם מהגורם שאחראי לכך, כלומר מי שגרם לתאונה, או ברוב המקרים מספקית הביטוח שלו. למעשה מה שקורה כאן הוא שחברת הביטוח שלכם מוציאה אתכם מהתמונה - הרי היא כבר שילמה לכם את הפיצויים המגיעים לכם, בהיותכם צד ג' בתאונה - וכעת היא מתפנה לתבוע במקומכם את גורם התאונה כדי להשיב את כספה.  כיצד בפועל עובד השיבוב?
  • הגשת התביעה הראשונית:
ליך מתחיל כשאתם מגישים תביעה לחברת הביטוח שלכם, לאחר שקרתה לכם תאונה או תקרית המכוסה בפוליסה שלכם (ואתם נחשבים בה לצד ג' - כלומר הצד הנפגע). חברת הביטוח שלכם תבחן את התביעה שלכם ותקבע את היקף הנזקים - שעשויים לכלול תיקוני רכב, הוצאות רפואיות והפסדים אחרים.
  • תשלום התביעה
  אם תביעתכם תאושר, חברת הביטוח שלכם תעביר לכיסכם את הסכום המוסכם לכיסוי הנזק. תשלום זה מתבצע בדרך כלל באופן כמה שיותר מיידי, כדי לעזור לכם להתאושש מהתאונה ולהתקדם עם התיקונים או אף הטיפולים הרפואיים להם אתם נזקקים בעקבותיה.
  • בקשת השיבוב
 לאחר שהפיצוי על תביעתכם ישולם לכיסכם, חברת הביטוח שלכם תמשיך בהליכים נגד הגורם האשם בתאונה, או לחלופין כנגד המבטח שלו - כפי שקורה לרוב - כדי להחזיר לעצמה את הכסף ששילמה לכם. הדבר עשוי להיות כרוך במשא ומתן עם חברת הביטוח של הצד השני, או נקיטת צעדים משפטיים במידת הצורך עד לקבלת החזר.
  • השלמה
לאחר השלמת תהליך השיבוב, כל הכספים שיוחזרו ישמשו כדי להשיב לקופת חברת הביטוח שלך את הסכום ששילמה בתביעתך. במקרים מסוימים, ייתכן שתהיו זכאיים לחלק מהכספים המוחזרים, אם למשל היו על כתפיכם הוצאות נוספות או שהיה צורך השתתפות עצמית.  

מדוע שיבוב הוא עניין חשוב?

  שיבוב ממלא תפקיד מכריע בענף הביטוח מכמה סיבות:
  • החזר עלויות - השיבוב מאפשר לחברות הביטוח לגבות את העלויות הכרוכות בתשלום תביעות מהגורמים שהביאו להן, ובכך הוא עוזר לצמצם הפסדים כספיים ולשמור על פרמיות סבירות למבוטחים.
  • שמירה על הגינות: החלפה מסייעת להבטיח שהגורם האחראי נושא באחריות הפיננסית למעשיו, במקום להעביר את הנטל על קורבנות חפים מפשע או על המבטחים שלהם.
  • עידוד אחריות: זה אמנם לא ברור מאליו, אבל הידיעה שאדם עצמו הגורם לתאונה עלול להיות כפוף לתביעת שיבוב (ולא רק חברת הביטוח שלו לדוגמה) יכולה לעודד אנשים מסוימים לפעול ביתר אחריות ולהימנע מהתנהגויות שעלולות להוביל לתאונות או אובדנים.
 

כשהגלגל מתהפך: למדו איך השוואת ביטוח רכב קשורה לתביעות שיבוב 

צריך לזכור שלעיתים, הגלגל עלול להסתובב לרעתכם - ואתם עלולים שלא להיות צד ג' הזכאי לפיצויים עקב תאונת דרכים, אלא דווקא הצד שהוא גורם התאונה וחשוף לתביעת שיבוב. אף אחד לא רוצה כמובן לגרום לתאונה על הכביש ולמצוא את עצמו תחת איום השיבוב  - אך תמיד צריך לקחת בחשבון שדברים שכאלו עלולים להתרחש, ויש להיות מוכנים אליהם מראש.

לכן בבואכם לחדש את פוליסת ביטוח הרכב שלכם - הן ביטוח חובה והן מקיף - ובעת שאתם משווים הצעות ביטוח רכב, חיוני שתקחו בחשבון לא רק את המחיר הסופי, אלא גם פרמטרים נוספים כמו הוראות וסעיפים בפוליסה שקשורים לתביעות שיבוב.

פוליסות ביטוח מקיפות וכוללניות יותר, כדוגמת אלו המתבססות על "כל הסיכונים", יכולות להבטיח ביתר קלות שאתם מוגנים כלכלית במקרה של תביעת שיבוב נגדכם. שימוש בכלי המיועד עבור השוואת ביטוח רכב, כמו מנוע השוואת הצעות הביטוח של Bestie יכול לעזור לכם למצוא את הפוליסה המתאימה ביותר לצרכים שלכם, שתבטיח שיש לך כיסוי הולם כדי להגן עליכם מפני תביעות שיבוב פוטנציאליות. 

מאמרים נוספים באותו נושא: ביטוח רכב לפי קילומטר | ביטוח רכבי ספורט