נהיגה בטוחה: מהם 7 הגורמים המשפיעים?

יכול להיות שכבר שמעתם שחברות וספקיות ביטוח שונות נוהגות לתת מגוון הטבות לנהגים זהירים, שנוהגים בבטיחות, שומרים על כללי הזהירות ולא מייצרים תביעות כנגד חברות הביטוח. הטבות כאלו יכולות בהחלט להוזיל עבורכם את המחיר של ביטוח חובה לרכב, ואפשר אפילו לאתר אותן ברשת אם עושים השוואת מחירים לביטוח רכב. אבל למרות שהן בהחלט משתלמות, ההנחות הללו הן ממש לא הסיבה היחידה שבגללה שווה לכם להיות נהגים זהירים יותר - אלא גם כי זה באמת יכול להפוך אתכם לנהגים טובים יותר בפרט, ולתרום להפיכת כבישי ארצנו לקצת יותר רגועים ובטוחים עבור כולם, בכלל. כדי להבהיר לכם איך ניתן לעשות זאת, הכנו עבורכם את רשימת 7 הגורמים המשפיעים ביותר על נהיגה בטוחה שניתן ללמוד מהם רבות.   
  1. התנהגות אישית
ההתנהגות האישית שלכם כנהגים על הכביש היא אחד מגורמי ההשפעה הקריטיים ביותר עבור נהיגה בטוחה באמת. גורמים כמו קשב, סבלנות ושמירה על חוקי התעבורה תורמים כולם ליכולת של הנהג לנווט בבטחה בכביש. הימנעות מהסחות דעת (כמו שמפורט בהמשך), ושמירה על חשיבה רגועה, צלולה וממוקדת תוך כדי נהיגה יכולות להפחית משמעותית את הסיכון לתאונות.  
  1. מצב נפשי ופיזי
פרמטרים כמו מצב רוח אישי ומצבכם הבריאותי, מידת העייפות, הרעב והצמא שלכם - כל אלו בהחלט צריכים להילקח בחשבון כגורמים המשפיעים על רמת הנהיגה הבטוחה שלכם. ככל שתעלו על הכביש יותר מתוסכלים, ישנוניים, חשים רעב וכד' - כך ברור שנהיגתכם תהיה פחות בטוחה. השתדלו תמיד לעלות על ההגה במצב נפשי ופיזי מספק כדי לשמור על נהיגה בטוחה ונכונה ולא לסכן את עצמכם ואת שאר משתמשי הדרך.    
  1. מצב הרכב
מצב הרכב שלכם עשוי לשחק תפקיד משמעותי בקביעת מידת בטיחות הנהיגה. תחזוקה שוטפת, כולל בדיקות לחץ אוויר בצמיגים, בדיקות תקופתית לבלמים ולאורות ובדיקת שמן מנוע ומים לקירור, כל אלו חיוניים כדי להבטיח שהרכב שלכם במצב אופטימלי לנסיעה בטוחה. רכב שמור נוטה פחות לחוות תקלות מכניות או תקלות שעלולות להוביל לתאונות בכביש.  
  1. תנאי הדרך
גם מצב הכביש עצמו ומזג האוויר השורר בחוץ יכולים להשפיע על בטיחות הנהיגה - אבל בעוד שלנו כנהגים אין שליטה על תנאי הדרך בזמן נתון כשאנו עליה, כן יש בידינו שליטה על האופן שבו אנחנו נוהגים בהתאם לתנאי הדרך שנוצרו. גורמים כמו תנאי מזג האוויר, איכות משטח הכביש ומידת הראות הקיימת בחו - כל אלו יכולים בהחלט להשפיע על מידת הבטיחות של הנהיגה שלכם, ולכן חיוני שתדעו להתאים את אופי הנהיגה שלכם לכל תנאי דרך, ולנהוג בזהירות גם בתנאים קשים.  
  1. רמת המיומנות והניסיון של נהג
המיומנות שלכם, הוותק על על הכביש וניסיון הנהיגה - כל אלו  יכולים גם הם להוות אינדקטורים לרמת יכולות הנהיגה הבטוחה שלכם. נהגים צעירים, באופן סטטיסטי, נוטים יותר להיות מעורבים בתאונת דרכים ולנהוג באופן פזיז ופחות אחראי. לעומת זאת נהגים מנוסים, שכבר יודעים להפעיל שיקול דעת בנהיגה, נוטים יותר לקבל החלטות מושכלות ולהגיב כראוי למצבי נהיגה מאתגרים. לכן לנהגים צעירים, עם ותק מועט בכביש, כדאי להיות מלווים כמה שיותר בנהגים בעלי ניסיון, ללמוד מהכישורים שלהם ולאמץ את שיקול הדעת שלהם. עם זאת, גם לנהגים מנוסים וותיקים מומלץ להמשיך לחדד מדי פעם את כישוריהם, ולא להיות שאננים לגבי המתרחש בכביש.   
  1. הסחות דעת
כשנמצאים מאחורי ההגה, הסחות דעת הן לא סתם מטרד שאולי מסיט את המחשבה ופוגע בריכוז לכמה רגעים - אלא הן עלולות להיות ממש קטלניות. כל דבר שמרחיק את תשומת הלב שלכם מהכביש, כגון הודעות טקסט, דיבור בטלפון, אכילה או אפילו מעבר תחנות ברדיו, מגביר את הסיכון לתאונות וצריך לעשות אותו בזהירות רבה. אפילו הסחת דעת רגעית יכולה להיות בעלת השלכות חמורות, ולכן חשוב למזער הסחות דעת ולהתמקד במשימת הנהיגה מאחורי ההגה.  
  1. צורת הישיבה ברכב
יכול להיות שמעולם לא שמתם לב לכך - אבל הוכח כי גם לצורת הישיבה שלכם בכסא הנהג יש השפעה על מידת הבטיחות בנהיגה שלכם. הטיית המושב לאחור ונהיגה "רפויה" בנטייה אחורה, כמעט שכיבה, כמו שחלק מהנהגים נוטים לעשות - אלו מאותתים לגוף על שאננות ומכניסים אותו למצב רגיעה שבו זמן הקליטה יורד יחד עם זמן התגובה במצבי חירום. לעומת זאת, התיישבות זקופה וישרה על מושב הנהג, כשהעיניים שלכם ממוקדת בדרך ולא נמצאות בזווית תחתונה, עוזרת לכם לשמור על ערנות ולגוף להגיב בהתאם לכל מצב על הכביש.     

באופן הבסיסי ביותר - ניתן לומר כי נהיגה בטוחה כרוכה למעשה בהבנה של הגורמים שונים שיכולים להשפיע על התנהגותכם ועל קבלת ההחלטות שלכם בכביש. על ידי הכרה אמיתית של הגורמים שהבנו כאן בפניכם ואימוץ המסקנות שפירטנו, יש לכם את ההזדמנות לנקוט בצעדים יזומים כדי לקדם את הבטיחות שלכם ושל יקירכם כשאתם מאחורי ההגה. זכרו שנהיגה בטוחה משמעותה לא רק להגן על עצמכם - אלא גם להגן על אחרים בכביש ולתרום לסביבת נהיגה נעימה יותר לכולם, ואולי אפילו לקבל על כך הטבות והנחות מצד חברות הביטוח השונות.  

איך תדעו אילו הטבות במחיר מציעות ספקיות הביטוח ומהי פוליסת ביטוח חובה לרכב שהכי מתאימה לנהגים זהירים שכמוכם? בצעו השוואות מחירים לביטוח רכב: כנסו למנוע החיפוש החכם של Bestie, הזינו את הפרטים שלכם והשוו בין ההצעות השונות - ובעיקר על מידת ההנחות שהן מעניקות לכם על היותכם בעלי רישום נהיגה נקי, שמעיד על כך שאתם מקפידים על נהיגה בטוחה.