הקפאת ביטוח רכב - כל מה שצריך לדעת

פוליסת ביטוח רכב, בדומה למשכנתא, היא שירות שאנו רוכשים בחלוקה לתשלומים על גבי פרק זמן מסוים, בהתאם להסדר עם חברת הביטוח, דבר שמשתנה מאחת לאחרת. אך מה קורה כאשר לא ניתן להשלים את תהליך התשלום עקב נסיעה לחופשה ממושכת בחו''ל או כאשר נמצאים בהליך ההעברה לרכב חדש. אנו בבסטי מספקים תשובה שתסייע למבוטח להתמודד עם כל סיטואציה.

מהי הקפאת ביטוח הרכב?

הקפאת ביטוח הרכב, היא ביטול הכיסוי הביטוחי על הרכב במלואו באופן זמני כאשר הרכב אינו בחזקת בעליו, אך המבוטח רוצה להנות מהזכויות הניתנות לו מתוקף הפוליסה עד לרכישת רכב חדש או השבת רכבו הישן אליו. הקפאת הפוליסה מתבצעת כאשר המבוטח נוסע לתקופה ממושכת לחו''ל לעניינים אישיים או עסקיים, כאשר נמצא ''בין רכבים''- מכר את רכבו הישן ועומד לרכוש לעצמו רכב חדש, או כאשר איננו יכול לנהוג ברכב מטעמים בריאותיים. תהליך הקפאת ביטוח הרכב צריך להתבצע ביוזמתו של הלקוח המבוטח והסכמתו המלאה. חשוב לציין כי הליך ההקפאה אינו יכול להתבצע בצורה רטרואקטיבית אלא רק בהסכם שנקבע מראש.

מהי תקופת ההקפאה הנדרשת?

תקופת ההקפאה המינימלית של ביטוח הרכב היא 30 יום, תוקפה של ההקפאה פגה באופן אוטומטי כאשר הביטוח מאבד מתוקפו, בהתאם לזאת, ניתן לפתוח בהליך הקפאת פוליסת הרכב לתקופה שאינה חורגת מהתוקף של הפוליסה. בתום תקופת ההקפאה, בעל הפוליסה זכאי לקבל החזר כספי של דמי הביטוח, שהוא יחסי לתקופת ההקפאה. כמו כן, במקרים של גניבה או השבתה של הרכב, על המבוטח להגיש מסמכי אישור של משטרת ישראל ושל משרד הרישוי בנוסף לטופס הגשת בקשת ההקפאה.

מה ההבדל בין השבתה להקפאה?

יש נטייה לבלבל בין המושגים הקפאה והשבתה של ביטוח רכב, שלמרות שהם דומים, הם טומנים בחובם משמעויות שונות. בהתאם לזאת השבתה מתייחסת להשבתה של הרכב עצמו, במקרה של השבתת הרכב נאסר על בעליו לנהוג בו. הפוליסה נשארת בתוקף, כל הכיסויים תקפים כל עוד המבוטח לא נוהג ברכב. באם וכאשר המבוטח נוהג ברכבו בעת תקופת ההשבתה, הוא אינו זכאי לכיסויים עבור תקריות שנגרמות לרכבו עקב הנסיעה. מבוטח עשוי להשבית את רכבו במקרים הבאים: תאונה, נסיעה של בעל הרכב לחו''ל או מחלה ממושכת. בדומה להקפאה, השבתת הרכב גם היא תקפה לפרק זמן מינימלי של חודש ימים. השבתה מתייחסת להשבתה פיזית של הרכב, כאשר הפוליסה עדיין תקפה, בעוד שהקפאה מתייחסת לפוליסה, הקפאת הביטוח, המסמכים שמגנים על בעל הרכב, באופן זמני.

האם עליי לציין איזה ביטוח אני מקפיא או משבית?

בוודאי שחשוב להגדיר באיזה ביטוח מדובר, כאשר מבקשים להקפיא או להשבית את שירותיו. למבוטחים רבים יש נטייה להתייחס למכלול הביטוחים של הרכב כיחידה אחת, ולכן הם מניחים שכאשר הם מקפיאים או משביתים ביטוח מסוים, התהליך חל ותקף לכל הביטוחים שלהם גם יחד. אך אינו כך הדבר כיוון שחברות הביטוח מתייחסות לכל פוליסה בנפרד. לכן המבוטח מחויב לציין בפני חברת הביטוח שלו, איזה ביטוח הוא מבקש להקפיא או להשבית- מקיף או חובה. שכן הליכי ההקפאה של כל אחד מהם שונה קצת. כמו כן הוא המבוטח חייב לוודא שכל הביטוחים שלו מושבתים או מוקפאים בהתאם לתנאי הפוליסה והתאריך הרלוונטי.