סוגי ביטוח רכב: מה ההבדלים ומה מתאים לכם?

אחד הדברים הכי חשובים, אם לא החשוב ביותר, לעשות לאחר שקניתם בשעה טובה רכב חדש, הוא ביטוח. ישנם כמה סוגי ביטוחים לרכב, כאשר אחד הוא ביטוח שבו מחויב כל בעל רכב והשניים האחרים הינם ביטוחי רשות שניתן לבחור האם לעשות אותם או לא. על מנת שלא תתבלבלו מכל המידע שקיים ברשת על סוגי ביטוח רכב, עשינו לכם סדר במונחים, כך שתוכלו להבין מה כולל כל ביטוח ואיך לבחור את זה שמתאים לכם.

ביטוח רכב משמעותו פוליסה אשר מגינה עלינו ומבטחת אותנו, המשתמשים בדרך, מפני פגיעות – ברכוש ובנפש, חלילה. כאשר מקרים כאלו קורים, לצד ההלם וההפתעה, הכאב והצורך בהשתקמות, ישנו גם הצד המימוני, הכלכלי: כל פגיעה כזו משמעותה כסף רב, בטח ובטח ככל שהיא חמורה יותר. הביטוח מכסה לכל הפחות על רוב ההוצאה הכספית הזו, ולכן חשוב לדעת אילו סוגי ביטוח רכב קיימים, ומהי מהותם.

ככלל, ישנם שלושה סוגי ביטוח לרכב, ולכל אחד מהם ייעוד ומטרה שונים:

  • ביטוח רכב חובה
  • ביטוח רכב צד ג
  • ביטוח רכב מקיף.

מאחר שבענייני ביטוח רכב מה צריך לדעת זו שאלה חשובה ומרכזית – הכנו לכם כאן פירוט על כל אחד משלושת סוגי ביטוחים לרכב, כדי שתדעו מה מתאים לכם ומה כדאי לרכוש.

סוגי ביטוח רכב - ביטוח חובה

ביטוח חובה לרכב, כשמו כן הוא – זהו ביטוח שחובה לרכוש. כלומר בעניין זה אין לכם ברירה או שיקול דעת: כל בעל רכב צריך לרכוש ביטוח חובה לרכבו, ומי שלא ירכוש ביטוח כזה ולא ינהג עם ביטוח חובה בתוקף, ייחשב כעובר עבירה. מחירי ביטוח החובה משתנה מנהג לנהג בהתאם למין וגיל הנהג, ותק הנהיגה, היסטורית תאונות וסוג הרכב. 

ביטוח חובה לרכב למעשה מכסה מעורבים בתאונה מפני הנזק הגופני. מדובר על בעל הפוליסה עצמו, על מי שהיה ברכבו בזמן התאונה, על מי שהיה ברכבים האחרים שהיו מעורבים בתאונה, אם היו כאלו, ועל הולכי רגל שהיו מעורבים בה ונפגעו בגופם. 

זהו מענה מהחשובים ביותר, שכן מי שעושה תאונה עם נפגעים בנפש ולא מחזיק בביטוח חובה עשוי להידרש לתשלומים עצומים – פיצויים בגין נזקי גוף הם פיצויים גבוהים מאוד. נציין כאן עוד כי ביטוח החובה מכסה את פגיעות הגוף ללא קשר לשאלת האחריות לתאונה, כלומר את כל הנפגעים בה ללא יוצא מהכלל.

ביטוח צד ג

ביטוח צד ג הוא ביטוח אשר מכסה, כפי שאפשר להבין משמו, נזקים לצד שלישי – אך הכוונה כאן היא לנזקי רכוש בלבד. למעשה, מבין שלושת סוגי ביטוחים לרכב, רק ביטוח חובה לרכב מכסה בגין נזקי גוף.

הצד השלישי במקרה זה הוא כל אדם שאינו בעל הפוליסה – והכוונה כאן היא גם לנזקים שנגרמו למכונית הנפגעת, אך גם נזקים שנגרמו לדברים בסביבה: גדר שנהרסה, חצר שנגרם לה נזק, מבנה שנפגע במסגרת התאונה ועוד.

ביטוח מקיף

ביטוח מקיף, כפי שאפשר להבין משמו, הוא ביטוח המקיף את כל הנזקים הנפוצים שנגרמים לרכב. בעוד ביטוח צד ג הוא לרוב מצומצם מאוד, ונוגע רק לנזק ישיר, ביטוח מקיף מתייחס לשלל מקרים שבהם הרכב ניזוק – החל בגניבת רכב, דרך שריפתו ועד אובדן כולל שלו (Total Loss).

ביטוח מקיף לרכב כולל גם את הכיסויים שמציע ביטוח צד ג, כך שאם רכשתם אותו – אין צורך בביטוח נוסף. לרוב נהוג להגיד כי ביטוח מקיף מתאים בעיקר לרכבים חדשים יחסית, שכן ברכבים ישנים גובה הפוליסה תהווה חלק גדול ממחיר הרכב כולו (ביטוח מקיף לרכב הוא היקר מבין הפוליסות). עם זאת, ישנם המבטחים גם רכב ישן בביטוח מקיף, כדי לכסות מקרה גניבה בעיקר.

נציין כי ביטוח מקיף לרכב כולל בדרך כלל גם תוספות שונות שאפשר 'לצרף' לפוליסה, ויכולים לשרת את הנהג במקרים שונים:

  • שירותי דרך (תיקונים קלים, החלפת גלגל, אספקת דלק ועוד)
  • שירותי גרירה
  • אספקת רכב חלופי
  • ביטוח שמשות, מראות ופנסים.

איך יודעים איזה ביטוח לבחור?

בחירת ביטוח הרכב יכולה להיות מושפעת משיקולים כספיים, משוויו של הרכב ומפרמטרים רבים נוספים. על מנת לראות את התמונה הכללית של אפשרויות הביטוח העומדות בפניכם, באתר Bestie ניתן לעשות השוואת ביטוחים לרכב בין חברות הביטוח השונות הקיימות בשוק, לקבל את הצעות המחיר הזולות ביותר והרלוונטיות ביותר עבורכם בצורה פשוטה, מהירה ואובייקטיבית, וכך להחליט לפי שיקוליכם האישיים איזה ביטוח תרצו לעשות. 

חשוב לדעת כי מחירי הביטוחים משתנים בהתאם לגורמים שונים וביניהם שווי הרכב, סוג הרכב, שנת ייצור של הרכב, גיל הנהג, עבר ביטוחי של הנהג, העדר תביעות, האם הייתה שלילת רישיון לנהג בעבר, אמצעי מיגון ובטיחות הקיימים ברכב, מספר הנהגים שעתידים לנהוג ברכב, מין הנהג, הנהג הצעיר ביותר שנוהג ברכב, האם הרכב נחשב גניב ונתונים רבים נוספים שיכולים להשפיע על העלות הסופית של הביטוח. עלויות אלה משתנות בין חברת ביטוח זו לאחרת, ועל כן השוואת הביטוחים השונים באתר בסטי בין החברות השונות תהיה יעילה במיוחד עבורכם על מנת לרכוש את הביטוח המתאים ביותר.

סוגי ביטוח רכב - סיכום

אם כן, אלו שלושה סוגי ביטוח לרכב שעומדים לרשותכם כאשר אתם מתכוונים להזמין פוליסת ביטוח. כאשר כל הנתונים נמצאים מולכם אתם יכולים להבין בדיוק מה מתאים לכם, וגם לבצע השוואת מחירי ביטוח רכב כדי לקבל את ההצעה הטובה ביותר.