ביטוח חילוץ והצלה בחו"ל - מה חשוב לדעת? 

מתכננים הרפתקה חדשה בחו"ל? לא משנה לאן אתם נוסעים, אל תעשו זאת מבלי שאתם דואגים שיש לכם פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל עם כיסוי חילוץ והצלה - שמספק לכם כיסוי למגוון תקריות בלתי צפויות, ומוסיף לפוליסה שלכם שכבת הגנה שנחוצה למקרי חירום אמיתיים שדורשים את איתורכם, פינויכם וחילוצכם. 

בין אם אתם חובבי אתגרים ואדרנלין שמתכננים טיול אקסטרים לארצות העולם השלישי, ובין אם אתם חובבי טבע שמעוניינים לצאת לחופשה שכוללת טיולים רגליים במסלולים שונים - כיסוי חילוץ והצלה בחו"ל עשוי להיות נחוץ ומשמעותי כמעט לכל סוג של מטייל לחו"ל. ובמדריך הבא נצלול לעומק הדברים ונבהיר לכם בדיוק מהו הכיסוי הזה, אלו פעולות הוא מבטיח שייעשו ומהי חשיבותו העמוקה.  

מהו ביטוח חילוץ והצלה בחו"ל?

ביטוח חילוץ הצלה הפך מאז שנת 2017, בעקבות רפורמה שנקבעה בביטוחי הנסיעות בישראל, לאחד הכיסויים שנכללים בכל פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל בסיסית. אמנם כל מבוטח זכאי לדרוש מחברת הביטוח שלו להסיר את הכיסוי הזה ובכך להוריד מעט את מחיר הפוליסה - אך עם זאת ממש לא מומלץ שתעשו זאת - כי כפי שתגלו בהמשך מדובר בכיסוי מהותי, שעשוי להיות מציל חיים ממש.    

באופן עקרוני, יעודו של כיסוי חילוץ והצלה הוא להבטיח כיסוי מלא של כל ההוצאות שינבעו ממקרה שבו המבוטח נחשב לנעדר בזמן שהותו בחו"ל, ויש צורך לאתר ולחלץ אותו למקום בטוח. במקרים כאלו ביטוח החילוץ וההצלה מאפשר לחברת הביטוח לדאוג שגורמים מקצועיים יבצעו את המשימה הקריטית הזו. 

רוב חברות הביטוח מתייחסות להיעדרות מבוטח כמקרה שבו הקשר בין האדם שנמצא בחו"ל לבין משפחתו, מכריו או המוקד הביטוחי של חברת הביטוח התנתק לחלוטין בנסיבות לא ברורות, למשך זמן של לפחות 14 יום (או בהתאם לפרק זמן אחר שנקבע מראש עם המבוטח). זה יכול לנבוע מכל סיבה שהיא: התרחשותו של אסון טבע ביעד שבו המבוטח נמצא, דוגמת רעידת אדמה או צונאמי, מאיבוד הדרך במהלך טרק או מסע רגלי שאליו יצא המבוטח, או מכורח נסיבות שונות ולא ידועות.   

אילו פעולות נעשות בעת הפעלת ביטוח חילוץ והצלה?

  במקרה שאכן נמצא כי המצב הוא שהמבוטח נעדר, דואגת חברת הביטוח להפעיל את כיסוי החילוץ וההצלה ולשלוח אל היעד שבו הוא נמצא צוות איתור מקצועי, הכולל אנשי מקצוע בעלי הכשרה וניסיון במצבים אלו. מטרתו של צוות זה ברורה: למצוא את המבוטח ולחלצו למקום מבטחים, בייחוד אם עולה החשד כי הוא מצוי במצב שמעמיד אותו בסכנת חיים.

חברות הביטוח המובילות בישראל עובדות עם חברות חילוץ ישראלית מקצועניות וידועות היוצאות מידית אל המקום שבו נאבד המבוטח, ובנוסף גם מתקיים קשר עם חברות חילוץ והצלה מקומיות ביעדים שונים ברחבי העולם - בעיקר באלו הידועים כמועדים לאסונות ופורענות. באופן הזה יש לחברות הביטוח את היכולת לספק מענה מתאים, מהיר ומקצועני למקרי חירום - מענה המספק פתרון חיוני למבוטחים ופועל בכל מקום ובכל זמן שנדרש.  הליך החיפוש עצמו מתחלק לרוב ל-2 חלקים: 
  • חלק אקטיבי - נפרש על פני כחודש ימים, במהלכו מתבצעות  פעולות האיתור הנדרשות באופן אינטנסיבי
  •  לחלק פסיבי - מתפרש על פני 180 ימים נוספים, וכולל פעולות איתור נוספות המתבצעות במידה ויש ראיות בשטח המעידות כי יש טעם בהמשך התהליך.
  האם כדאי לי לוותר על כיסוי חילוץ והצלה כדי לחסוך כסף? התשובה העקרונית לשאלה זו היא בהחלט לא! וחשוב להבין גם למה: לביטוח חילוץ והצלה יש לא רק משמעות גבוהה למי שנקלע למצבים שכאלו בחו"ל - ולצערנו, זה יכול להיות כל אחד מאיתנו - אלא שהוא גם משתלם למבוטחים מבחינה כלכלית. במרבית הפוליסות עלות הכיסוי עבור המבוטח עומדת בדרך כלל על פחות מדולר ליום, זאת בעוד שעלויות פעולות חילוץ והצלה עלולות להגיע בפועל לסכום של עשרות או מאות אלפי שקלים ויותר - וללא כיסוי ביטוחי אין אדם כמעט שיכול לממן אותן, בטח שלא בפרק הזמן הקצר והמהיר שנדרש על מנת שהן יניבו פרי. 

ברוב פוליסות ביטוח נסיעות לחו"ל סכום ההוצאות המירבי בסעיף חילוץ והצלה יגיע עד לכ-250,000 ש"ח. חברת הביטוח נושאת כמובן בכלל הוצאות הנדרשות לפעולות החירום המידיות שמטרתן האיתור וההצלה של המבוטח - ובנוסף גם לפעולות משלימות שעשויות לסייע בהליך החילוץ, כגון הטסת בן משפחה מסוים של בעל הפוליסה אל היעד כדי לעזור בחיפושים.   

פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל: לא עושים לפני שמשווים את מידת הכיסוי לחילוץ והצלה

  כאמור, סעיף הכיסוי לאיתור, חילוץ והצלה קיים כיום בכל פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל סטנדרטית - אך השוני הוא באותיות הקטנות ובסכומי הכיסוי שיכולים להשתנות בין פוליסה לפוליסה. רוב חברות הביטוח המרכזיות מציעות כיסויים להטסה רפואית, פינוי יבשתי והעברת גופה במקרה מוות, אך סעיפים דוגמת הטסת מלווה או רכישת כרטיס טיסה חזרה לישראל עבור המבוטח ועבור המלווה שלו אינם נכללים בחלקן, או שמידת הכיסוי המובטח בהם שונה. 

לכן חשוב שבעת שאתם מחפשים פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל תבצעו השוואה: כנסו למנוע השוואת הצעות הביטוח החכם של בסטי, הזינו פרטים ויעד נסיעה ובלחיצה קלה תקבלו מגוון של הצעות לביטוח נסיעות, ממגוון רחב של חברות ביטוח מובילות בישראל. בשלב זה תוכלו להשוות לא רק בין המחירים הסופיים של כל פוליסה ופוליסה - אלא גם בין מידת הכיסוי שכל אחת מהן מציעה למקרי חילוץ והצל, וכך תוכלו לבחור בצורה מושכלת את הפוליסה שמתאימה לכם.