כיצד לפעול עם ביטוח הרכב בעת תאונת דרכים?

עם כל הדיונים סביב מגפת הקורונה שעשתה עלייה למדינתנו הקטנטונת לפני כשנה וחצי, אנו נוטים לשכוח שבישראל קיימת כבר שנים רבות מגפה לא פחות חמורה או קטלנית, והיא תאונות הדרכים. הגענו למצב העגום בו לפחות פעם בכמה ימים, כשאנו פותחים עיתון או אפליקציה - אנו קוראים על תקרית מצערת בה רכב אחד או יותר היו מעורבים: התנגשות בכלי רכב אחר, סטייה מנתיב, התהפכות, פגיעה בהולך רגל, גרימת נזק לרכוש ציבורי ועוד. החלק המצער אף יותר, הוא הידיעה שתאונות דרכים יכולות לקרות לכולנו כנהגים, בין אם זה באשמתנו או לא, ולכן חשוב שנדע כיצד לפעול עם ביטוח הרכב בזמן התאונה ואחריה.

ישנה הבחנה בין סוגי תאונות דרכים 

  1. תאונת דרכים עם נפגעים - בהן נגרם נזק פיזי לגופם של המעורבים בתאונה, בין אם זה ברמה קלה יחסית: חבטה, פצע שטחי או שטף דם, או בצורה חמורה יותר שעלולה לסכן חיים או לכל הפחות לגרום לנזק בלתי הפיך למעורבים בתקרית: שבר, זעזוע מוח, אובדן דם כתוצאה מפציעה קשה ועוד. במקרים כאלו חלה על המעורבים חובה לדווח למשטרת ישראל ובמקביל להזעיק את מד''א באופן מיידי.
  1. תאונת דרכים עבם נזק רק לרכוש - מקרים בהם לא נגרם נזק לגורמים המעורבים עצמם אלא רק לכלי הרכב עצמם או לרכוש שנקרה בדרכם כדוגמת פנסי רחוב, אי תנועה, רמזור ועוד. כאן אין חוק שמחייב לקרוא למשטרה ולכוחות ההצלה, אך במידת הצורך, אתם בהחלט יכולים לעשות זאת.
תאונות דרכים הן מצב לא נעים שעלול לגרום לחרדה, קיפאון, אי יכולת לחשוב בהיגיון אך חשוב להתעשת ולבדוק את השטח - האם יש נפגעים, האם נגרם נזק לרכב שלכם, של האדם שאיתו נקלעתם לתאונה, או לסביבה? מומלץ להתקין מצלמה פשוטה ברכב כדי לתעד את התאונה, אך במידה ואין לכם מצלמה מובנית תצלמו את זירת האירוע, את הרכב שלכם ושל הגורם המעורב הנוסף מכל זווית אפשרית.

שלבי הפעולה - איזה פרטים לקחת בתאונה?

זה כלל לא משנה איזה סוג ביטוח רכב יש לכם ולמעורב באירוע, בין אם היא מקיפה, חובה או צד ג', אתם מחויבים על פי חוק להחליף ביניכם את הפרטים הבאים (באמצעות דף נייר מאולתר או ספח מיוחד שחברת הביטוח מספקת): א. פרטי הנהג - שם, תעודת הזהות, כתובת ומספר הטלפון ב. פרטי הרכב - מספר רישוי, צבע, דגם, תוצרת, שם בעליו כפי שמצוין ברישיון וכתובת מגוריו. ג. פרטי ביטוח הרכב - סוג הביטוח (חובה, צד ג' או מקיף), שם החברה (ובמידה והביטוח מפוצל בין 2 חברות, דבר שהוא אפשרי ומקובל - רישום שמותיהן), מספר הביטוח, שם בעל הביטוח והכתובת שלו. ד. פרטי סוכן הביטוח ה. תיאור מדויק לפרטי פרטים של התאונה - שחזור האירוע עצמו באמצעות שרטוט המציג את זירת ההתרחשות, השעה, מהיכן הגיעו כלי הרכב וכיצד הוא קרה. ו. רישום שמות, מספרי טלפון וכתובות מגורים של עדים לתאונה, במידה ויש.

הצעדים שעליכם לעשות לאחר התאונה

חברת הביטוח שלכם תעניק לכם סיוע בהתאם למדיניותה ולמסלול שבחרתם. למשל אם יש לכם ביטוח צד ג' היא תופעל כאשר מתעורר חשש שפגעתם בגורם שאינו שותף לתאונה - שעבר בסביבה במקרה. לאחר שלב החלפת הפרטים, עליכם לנקוט באמצעים הבאים:
  1.  לדווח לחברת הביטוח על התאונה באופן מידי, ולצרף את מסמכי התביעה, כולל תמונות מהאירוע ודו''ח של המשטרה. כל אחד מהצדדים המעורבים בתאונה מחויב לעשות זאת.
  1. לגרור את הרכב למוסך לבחירתכם, כאשר ישנם 2 סוגים של מוסך שאתם יכולים להגיע אליהם להערכה ותיקון נזקי התאונה:
א. מוסך הסדר - שעובד עם חברת הביטוח ובמקרה שאתם נמצאים במוסך מסוג זה, חברת הביטוח תכסה את עלות התיקון, מלבד חלק ההשתתפות העצמית (המשתנה מחברה אחת לאחרת). למידע נוסף אודות מוסך הסדר לחצו כאן. ב. מוסך מטעמך - שבו אתה תשלם את עלות הנזקים במלואה, ואז לעדכן את חברת הביטוח.
  1. להזמין שמאי לביצוע בקרת נזקים
  1. העברת דוח השמאי לחברת הביטוח והמתנה לאישור
  1. עם קבלת האישור, תן הוראה למוסך לבצע את התיקונים הדרושים

כך תבטיחו שתבוטחו בעת תאונה

עליכם לדעת בכל עת מה מכסה הביטוח שלכם, וכיצד הוא יסייע לכם במקרה ותקלעו לתאונת דרכים בעל כורחם. אתם מוזמנים להיכנס לאתר של בסטי ולהשוות בין הביטוח רכב הנוכחי שלכם לעשרות האלטרנטיבות הקיימות אצלנו. במידה ואתם עדיין מגששים באפלה, אתם מוזמנים להציץ בקטגוריית ביטוח חובה, ביטוח מקיף וצד ג' - לכל אחד מהם הכנו סדרת מדריכים קלילים ופשוטים, תגדירו את מאפייני ביטוח הרכב האידיאלי עבורכם ותוך דקות ספורות נמצא לכם ביטוח זול ומשתלם.