הצעדים בהם כדאי לנקוט במקרה של גניבת רכב

אחד הרגעים הפחות נעימים עבור בעל רכב הוא הרגע בו הוא מגלה שנגנב לו הרכב. גניבת רכב יכולה לקרות במקום ציבורי, ברחוב, כשאתם יושבים במסעדה ואפילו כשאתם ישנים והרכב שלכם עומד בחנייה הביתית. מעבר לעוגמת הנפש, הכעס והתסכול שוודאי מרגיש אדם שרכבו נגנב, נוסף על כל אלה גם הפן הכלכלי והידיעה שכעת יצטרך לקנות רכב חדש ולהיכנס להוצאות כספיות גדולות.

אלפי כלי רכב נגנבים בישראל מדי שנה ומציבים את בעליהם בפני סיטואציה מלחיצה, מדאיגה ומאוד מאוד לא נעימה. אם הרכב שלכם נגנב, אתם ודאי חשים חסרי אונים, כועסים ומתוסכלים. חשוב שתדעו מהם הצעדים בהם כדאי לנקוט במקרה של גניבת רכב, איך תוכלו לקבל פיצוי על גניבת רכב ואיך כדאי להיערך לתרחיש הבלתי רצוי הזה מראש.

מכת מדינה 

מגמת גניבת הרכבים הייתה בירידה מתמדת משנת 2010, מ-19,000 לערך רכבים שנגנבו באותה שנה עד לכ-9,000 רכבים גנובים בשנת 2019. בנוסף, בשנת 2020, שהייתה מאופיינת בסגרים ובידודים עקב התפשטותה של מגפת הקורונה, תועד מספר גניבות הרכב הקטן ביותר בשני העשורים האחרונים, כ-8,624 גניבות רכב בסך הכל. 

המגמה האופטימית נקטעה כאשר שנת 2021 נכנסה לתמונה והביאה עלייה מדאיגה של 40% בשיעור גניבת הרכבים, שכעת עומדים על כ-12,000. זה עדיין לא מתקרב לנתון של שנת 1995, או אפילו שנת 2000 - 30 אלף, אך עדיין מדובר במספר לא קטן של רכבים שנגנבים, ומותירים את בעלי הרכבים לאסוף את השברים (לפעמים תרתי משמע). ובכל זאת, ישנן כמה פעולות שהם יכולים לבצע כדי להתאושש מהמצב.

להיערך מראש למקרה של גניבת רכב

כולנו היינו רוצים לחשוב שלנו זה לא יקרה ולהאמין שהזהירות שלנו, יחד עם מערכות המיגון והאיתור שהתקנו ברכב, יספיקו כדי למנוע גניבה. למרבה הצער, זה לא מספיק ועל אף כל מאמצינו, גניבת רכב היא תרחיש שעלול לקרות. התקנת אמצעי מיגון ואיתור והקפדה על זהירות הם צעדים שכדאי לעשות, אך מלבדם מומלץ גם לבטח את הרכב למקרה של גניבה.

הרכב שלכם מחויב על פי חוק להיות מכוסה בביטוח חובה, אך ביטוח החובה אינו מכסה מקרים של גניבה. ביטוח הרכב היחידי שמעניק לכם כיסוי מפני גניבה הוא ביטוח מקיף, אשר יכסה כל נזק שייגרם לרכב שלכם, מכל סיבה שהיא, לרבות נזק שעלול להיגרם לרכב במקרה של ניסיון פריצה שנכשל.

לפני רכישת הביטוח המקיף, רצוי לעשות השוואה בין פוליסות הביטוח שונות ולברר מהם אמצעי הזהירות הנדרשים מכם. במקרים רבים, כיסוי מפני גניבה יינתן רק לרכבים שהותקנו בהם אמצעי מיגון מסוימים, כמוגדר בכל פוליסה. ללא אמצעים אלו, גם אם הרכב ייגנב, תוכל חברת הביטוח לדחות את תביעתכם.

גניבת רכבים - רכישת ביטוח מקיף תצמצם נזקים

עבור מקרים של גניבת רכב, מומלץ לעשות ביטוח מקיף לרכב, כך שתוכלו לקבל פיצוי על גניבת רכב. אז מה זה בכלל ביטוח מקיף ואיך זה עובד במקרה של גניבה? ביטוח מקיף הוא ביטוח רשות, אותו ניתן להוסיף לביטוח החובה, שאותו נדרש כל בעל רכב לעשות על פי חוק. ביטוח חובה מגן על המבוטח, על הנוסעים איתו באוטו ועל הולכי רגל במקרה של נזקים בגוף, הוא נועד לממן הוצאות רפואיות וטיפול רפואי וכן מקרים של אובדן השתכרות וכושר השתכרות. הביטוח המקיף כולל בתוכו ביטוח צד ג' הנוגע למקרים בהם פגע המבוטח בצד שלישי, ברכב או ברכוש, ובנוסף הוא נועד לכסות עוד מגוון מקרים ונזקים כמו גניבה, נזקים לרכב במקרה של תאונה, שריפה, נזקי טבע ועוד. חשוב לדעת כי ביטוח מקיף הוא הביטוח היחיד שכולל כיסוי מפני גניבת הרכב, ואומנם זהו ביטוח יקר יותר מביטוח צד ג' וכל אחד רוצה להאמין שלו זה לא יקרה, אך לעיתים יש הפתעות לא כך כך נעימות בחיים ובמקרה של גניבה - הביטוח המקיף יכול לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים. בנוסף, לעיתים כולל הביטוח המקיף גם מתן רכב חלופי זמני במקרה של גניבה, כך שלא תישארו חסרי אונים וללא אפשרות להתנייד. 

אם החלטתם לעשות ביטוח מקיף לרכב, כעת כדאי לעשות השוואת מחירי ביטוח אונליין באתר בסטי ולגלות אילו אפשרויות עומדות בפניכם. תוכלו לקבל הצעות מחיר ממגוון חברות הביטוח הקיימות בשוק בהתאמה לצרכים ולנתונים שלכם ותוכלו לבחור את הביטוח המתאים ביותר עבורכם, מבחינת המחיר ומבחינת הכיסויים שהוא כולל. שימו לב כי לעיתים יהיו חברות ביטוח שיסכימו לבטח אתכם בביטוח מקיף לרכב רק אם רכבכם יכלול אמצעי בטיחות כלשהם המגנים מפני גניבות (כמו קודן, אזעקה, אימובילייזר וכד'), כך שחשוב לקרוא את האותיות הקטנות של פוליסת הביטוח ולוודא שיש ברכב שלכם את המינימום הנדרש על מנת לקבל פיצוי במקרה של גניבה.

מה לעשות אם הרכב נגנב?

במקרה שהרכב שלכם אכן נגנב, זהו סדר הצעדים לפיו כדאי שתפעלו:

  •  דיווח למשטרה: התקשרו למוקד המשטרה ודווחו על פרטי הרכב שנגנב, המקום ממנו נגנב והערכת הזמן בו התרחשה הגניבה.
  • דיווח לחברת האיתור: אם התקנתם מערכת איתור, התקשרו גם למוקד החברה על מנת שתפעיל מעקב אחר מיקום הרכב ותעדכן את המשטרה בנוגע לכך.
  • חקירה פרטית: ההמלצה שלנו – השאירו את החקירה לחוקרים. אתם יכולים בהחלט לבדוק אם ישנן מצלמות אבטחה באזור הגניבה אך אל תנסו לבצע את פעולות החקירה בעצמכם, דווחו על כך לשוטרים ותנו להם לבצע את עבודתם.
  • הפעלת ביטוח מקיף: אם אכן רכשתם ביטוח מקיף, זה הזמן להפעיל את הביטוח. על מנת לדווח לחברת הביטוח על הגניבה, תצטרכו לקבל את אישור המשטרה על הדיווח שהעברתם לה,  זכרו לבקש אישור כזה. בנוסף, תצטרכו לצרף לבקשה את הרישיונות, את מפתחות הרכב, פירוט מערכות המיגון, צילום תעודת זהות, קבלות על טיפולים אחרונים או אביזרים שרכשתם לרכב והצהרה חתומה בדבר הגניבה.
  • הקפאת ביטוחי הרכב הנוספים: פנו אל חברת הביטוח גם כדי להקפיא את פוליסת ביטוח החובה שלכם, ואם יש לכם ביטוח צד ג', הקפיאו גם אותו. כאשר יהיה לכם רכב חדש תוכלו לחדש את הביטוחים בהתאם לפרטיו.

מה קורה לאחר הדיווח לחברת הביטוח?

אחרי שהגשתם את כל הפרטים והמסמכים הנחוצים לדיווח על גניבת רכב, תבדוק חברת הביטוח את פרטי המקרה. ברוב המקרים תתקבל התביעה, ותוכלו לקבל פיצוי ראוי על הגניבה, אך במקרים בהם לא עמדתם בתנאים המוגדרים בפוליסה (לדוגמה: אי התקנת מערכות מיגון נדרשות) או נהגתם בחוסר אחריות שתרם לגניבה (לדוגמה: שכחתם לנעול את הרכב) – הבקשה עשויה להידחות.

אם בקשתכם תתקבל, תמתין חברת הביטוח 30 ימים לאחר מועד הגניבה. אם במהלך זמן זה לא יאותר הרכב ויוחזר אליכם במצב תקין – תקבלו את הפיצוי המגיע לכם תוך שבעה ימי עסקים. אם הרכב יוחזר אליכם עם נזק כלשהו, תוכלו לקבל פיצוי על הנזק בהתאם למוגדר בפוליסה. על מנת להבטיח שלא תהיו מושבתים מתנועה למשך כל הזמן הזה, ודאו מראש כי פוליסת הביטוח המקיף שלכם כוללת כיסוי רכב חלופי זמני.

ראו גם: כמה עולה ביטוח חובה לרכב? ואיך אפשר להוזילו?