כמה עולה ביטוח חובה לרכב? ואיך אפשר להוזילו?

את ביטוח החובה כולנו מכירים: אותו 'רכיב' ביטוח אשר כולנו מחויבים לשלם עליו ולרכוש אותו, וזאת כדי להגן עלינו ועל יתר המשתמשים בכביש במקרה של תאונה, חלילה. כאשר אדם מגובֶּה ומבוטח בביטוח חובה, הוא יודע שנזקים כאלו ואחרים בעקבות תאונה (גם אם היא נגרמה באשמתו, אגב), יכוסו במידה כזו או אחרת על ידי הביטוח. כאן בדיוק הזמן לשאול: כמה עולה ביטוח חובה לרכב?

תתפלאו, אך למרות שביטוח החובה הוא מוצר שכל בעל רכב חייב לרכוש – המחירים אינם זהים. אומנם הם היו כאלו בעבר, אך בשנים האחרונות, עם פתיחת השוק לתחרות, כל חברה יכולה לקבוע את תעריף ביטוח החובה המתאים לה. נכון, מחיר ביטוח חובה לרכב זוכה לפיקוח מצד 'המפקח על הביטוח', גוף רגולטורי ממשלתי, אך לרוב מחירי הביטוח יהיו שונים בין חברה לחברה.

העובדה הזו מפתיעה רבים – כמו העובדה שהדלק שאנחנו צורכים מוצע גם הוא במחירים שונים בין תחנה לתחנה – ולכן הכתבה הזו חשובה במיוחד: בעזרתה תוכלו גם להפנים שנדרש סקר שוק ונדרשת השוואת מחירי ביטוח רכב בין החברות השונות, וגם להבין כיצד להקטין את עלויות ביטוח החובה. איך עושים זאת? רמז: זה תלוי בידיים שאוחזות בהגה.

כיצד מחיר ביטוח חובה מושפע ממאפייני הנהג?

כפי שאפשר להבין מה'רמז' שהצענו לעיל, חברות הביטוח קובעות את מחיר הביטוח רכב, בין היתר, על פי מאפייני הנהג. הפרמטרים שלפיהם הן קובעות זאת זהים למדי בין כל החברות, אגב. מדוע הן עושות זאת? משום שמבחינה סטטיסטית לזהות הנהג יש השפעה על הסיכוי שיבצע תאונה. אם הסיכוי הזה גבוה – מחיר ביטוח חובה לרכב יעלה; אם הסיכוי קטן – מחיר הביטוח יקטן.
ראו גם: איזה סוגי ביטוח קיימים?

אילו פרמטרים נבחנים על ידי חברות הביטוח בקביעתן כמה עולה ביטוח חובה לרכב?

  • מין: לא, זה לא תשובה לשאלה הניצחת 'מי נוהג טוב יותר?' – סטטיסטית, נשים מעורבות פחות בתאונות דרכים ולכן ביטוח חובה עשוי להיות זול יותר עבורן
  • גיל: נהגים בני 50 ומעלה נחשבים, עד גיל מסוים, ככאלו שמעורבים פחות בתאונות, עובדה שתוריד את מחיר הביטוח לרוב
  • ותק: נהג צעיר או נהג חדש ישלמו יותר על ביטוח החובה, שכן הם מנוסים פחות
  • היסטוריה: מי שביצע בעבר תאונה, בוודאי 'יתויג' כבעל סיכוי גדול יותר לתאונה נוספת
  • סוג הרכב: אופנועים וקטנועים, למשל, מועדים יותר לתאונות דרכים ולכן מחיר ביטוח חובה לרכב עבורם יהיה יקר יותר
  • בטיחות הרכב: רכבים חדישים, שבהם יותר מערכות הגנה (כולל מערכות התראה מפני סטייה מהמסלול או התנגשות), יובילו לביטוח חובה זול יותר בדרך כלל.

כאמור, הקריטריונים הללו רווחים בקרב רוב חברות הביטוח, אך חשוב שתדעו: לחברות הביטוח שיקולים רבים בעת קביעת מחיר הביטוח, כך שקריטריון מסוים לא יבטיח לכם בוודאות הוזלה משמעותית בביטוח הרכב.

כיצד לחסוך במחיר ביטוח חובה לרכב?

גם כאן הכדור בידיים שלכם: אם אין לכם היסטוריית תאונות, אם לא שללו את רישיונכם מסיבה כזו או אחרת, אם לא צברתם נקודות בשל עבירות תנועה – ואם התנאים הללו נכונים למשך שנים רבות, הביטוח שלכם צפוי להיות נמוך משמעותית מנהגים בעלי היסטוריה או מנהגים לא מנוסים. ההבדל יכול להגיע למאות שקלים בשנה, לעיתים.

כמו כן, דעו כי ככל שהפוליסה תכלול יותר נהגים, וככל שגילם וניסיונם נמוכים יותר, כך תשלמו יותר על הביטוח שלכם. לצד זה, כאשר אתם שואלים 'כמה עולה ביטוח חובה לרכב?' חשוב להוסיף גם את פוליסת הביטוח לצד ג' ואת הביטוח המקיף, שרבים מאיתנו מזמינים - ולסכם את העלות הכוללת של כל הביטוחים עבור הרכב שלכם. כך תבטיחו התנהלות כלכלית נכונה.

יכול לעניין אתכם גם: איך לבחור ביטוח רכב? 5 כללי זהב להשוואה