מה מכסה ביטוח מקיף?

בשוק הביטוח לרכב ישנם שלושה סוגי פוליסות ביטוח רכב עיקריים: ביטוח חובה, ביטוח צד ג וביטוח מקיף. ביטוח חובה הוא ביטוח שכל בעל רכב חייב להזמין, ומטרתו להגן בעיקר מפני פגיעות גוף, חלילה, במקרה של תאונה; ביטוח צד ג' הוא ביטוח אשר מבטח נזקים ברכוש לצד שלישי – כלומר לבעל רכב, לבעל רכוש שנפגע מהרכב שלכם ועוד. אם כך, מה מכסה ביטוח מקיף?

ביטוח מקיף לרכב, כשמו כן הוא, מציע הגנה מקיפה יותר מזו שמציע ביטוח החובה. הוא יכול לכלול בתוכו גם את האלמנטים הכלולים בביטוח צד ג, אך מטרתו היא בעיקר לבטח את הרכב מפני נזקים שונים, נזקים ברכוש בלבד ולא בנפש. ביטוח מקיף הוא לא ביטוח שחובה לרכוש, אלא רשות בלבד והעניין נתון לשיקולו של בעל הרכב.

מה כולל ביטוח מקיף לרכב?

 ישנה רשימה ארוכה של דברים, אך השוואת ביטוח מקיף תגלה לכם כי הבסיס די דומה בין החברות. כך, ביטוח מקיף לרכב יציע בדרך כלל כיסוי מפני גניבה, כיסוי מפני אובדן מוחלט של הרכב (מה שנקרא גם Total loss), כיסוי מפני נזקים שמקורים באסונות טבע, ביטוח מפני שריפות ועוד.

ביטוח מקיף מגן בדרך כלל גם נגד ונדליזם ושאר חבלות שנעשות על ידי גורם כלשהו – וכאמור יכול לכלול גם כיסוי צד ג, כלומר כיסוי בגין נזקים שנגרמו לאדם אחר כתוצאה מתאונה (החל בנזק לרכב ועד נזקים לגדר, למדשאה ועוד).

לצד אלו, מציע הביטוח המקיף עוד כמה וכמה סעיפים ש'משדרגים' אותו. רוב חברות הביטוח נוהגות להציע את התוספות הללו ללקוח המזמין ביטוח מקיף לרכב:

  • שירותי גרירה - שירותי הגרירה הבסיסיים לרוב כלולים בביטוח המקיף ללא תוספת תשלום. אם נתקעתם עם הרכב באמצע הדרך, אם נקלעתם לתאונה ואפילו אם הרכב לא מתניע כשאתם בחניה של הבית, תוכלו להשתמש בשירותי הגרירה שיובילו את רכבכם למוסך הרצוי. ראו גם, מידע מלא על שירותי גרירת רכבים במסגרת פוליסת הביטוח.
  • שירותי דרך - שירותי הדרך משתנים בין חברת ביטוח אחת לאחרת והם יכולים לכלול שירותי חילוץ, תיקוני דרך קלים, אספקת דלק או גרירה אל תחנת הדלק הקרובה, התנעת רכב תקוע, החלפת גלגל, החלפת נורות או חלקים נוספים ברכב, פריצה לרכב שהמפתחות ננעלו בתוכו, טיפול בתקלות מיגון ברכב ועוד. חברות הביטוח מתחייבות לספק את השירות תוך מספר שעות, המשתנה מחברה לחברה.
  • אספקת רכב חלופי - תנאי קבלת הרכב החלופי משתנים גם הם מחברה לחברה וביניהם גם סוג הרכב החלופי שמקבל המבוטח, גודל הרכב, לכמה זמן מקבלים את הרכב ובאילו מקרים זכאי המבוטח לרכב חלופי – תאונה, גניבה ומקרים נוספים. ישנן חברות שיאפשרו קבלת רכב ל-10 ימים, אחרות ל-30 יום וישנן חברות ביטוח המאפשרות לקבל את הרכב החלופי עד לתום תיקון הרכב המקורי.
  • החלפת שמשות - חברות הביטוח מאפשרות לבטח את שמשות הרכב הקדמיות, האחוריות והצדדיות, כך שהמבוטח יוכל לקבל כיסוי במקרה של שברים בשמשות, בעיות איטום או גומיות ובמקרה בו יהיה צורך להחליף את שמשות הרכב. חלק מחברות הביטוח אף מציעות שירות החלפת שמשות שמגיע עד לבית המובטח.
  • כיסוי פנסים ומראות צד - פגיעה במראות הצד של הרכב ובפנסי הרכב היא אחת מהנפוצות בעולם הרכב והיא עלולה לקרות גם לנהגים הטובים והזהירים ביותר, בעת שרכבם נמצא בחניה ונפגע מרכב אחר. כיסוי זה מאפשר תיקון מהיר של מראות צד ופנסי רכב שנשברו או נסדקו, לרוב בהשתתפות עצמית נמוכה.
  • שירותי VIP - ישנן חברות ביטוח המציעות למבוטח להוסיף שירותי VIP, המשתנים מחברה לחברה. לרוב שירותי ה-VIP כוללים כיסוי תשלום על מונית או הסעה עד הבית של המבוטח במקרה של תאונה ובמצב בו לא ניתן לנהוג ברכב, הגעת נציג של חברת הביטוח למקום התאונה וטיפול שלו בכל העניינים הביורוקרטיים במקום, העברת הרכב למכון רישוי לביצוע טסט, קבלת רכב חלופי עד הבית, מענה אנושי עם שירותי הכוונה בדרכים ועוד.

חלק לא מבוטל מה'שדרוגים' הללו נחשב שימושי למדי (כל מי רכבו נתקע, ולו פעם אחת, יודע עד כמה שירותי גרירה, למשל, הם דבר חשוב). עם זאת, גם כאן הבחירה היא בידיכם ועליכם להחליט אם שירות זה או אחר מתאים לכם, או נחשב תוספת מיותרת. חשוב להדגיש, כפי שאפשר לראות כאשר מבצעים השוואת ביטוח מקיף, כי כל תוספת כזו משמעה תוספת תשלום לביטוח הכולל.

מתי כדאי לעשות ביטוח מקיף?

לבד מהשאלה העיקרית, 'מה מכסה ביטוח מקיף?', נוטים הנהגים לתהות לא פעם מתי כדאי לעשות ביטוח מקיף לרכב, או במילים אחרות: עד כמה משתלם להם להזמין ביטוח מקיף. ראשית נציין כי ביטוח מקיף הוא לא דבר זול, ולמעשה ייקר את הפוליסה כולה פי שניים ולעיתים גם יותר מזה. לכן חשוב לחשוב על כך בכובד ראש.

נראה שהתשובה לשאלה תלויה במאזן שבין עלות לתועלת: לרוב, ההמלצה היא לרכוש ביטוח מקיף רק כאשר הוא לא מהווה 'נתח' גדול מדי מעלות הרכב כולו. לכן לרכבים ישנים לרוב לא נהוג לבצע ביטוח מקיף (אלא אם כן מדובר ברכב בעל ערך סנטימנטלי, שגניבתו תהיה בגדר אסון רגשי). נהוג לבטח בביטוח מקיף, אם כן, כאשר הביטוח מהווה אחוז קטן מעלות הרכב עצמו. כאמור, ההחלטה בעניין נתונה לשיקול דעתכם.

ראו גם: מה ההבדל בין ביטוח מקיף לצד ג'?

מתי לא כדאי לעשות ביטוח מקיף?

על אף שביטוח מקיף מהווה את הביטוח הנרחב ביותר עם הכיסוי המקיף ביותר שניתן לעשות לרכב, ישנם מקרים בהם לא מומלץ או לא משתלם לעשות ביטוח מקיף וניתן להסתפק בביטוחים הזולים יותר והמקיפים פחות.

בעל רכב ישן שרכבו בעל שווי נמוך, יוכל להסתפק בביטוח צד ג' או בביטוח חובה כיוון שלא ישתלם לו לשלם על ביטוח מקיף כמה אלפי שקלים בשנה, כשהם מהווים אחוז גדול מערכו של הרכב. כך למשל אם הרכב שווה כ-8000 ₪ והביטוח המקיף עבורו עולה חצי מהסכום הזה, מומלץ יהיה להסתפק בביטוחים הזולים יותר.

גם במקרים בהם בעל הרכב נוסע מעט מאוד ברכבו לא כדאי לעשות ביטוח מקיף, כיוון שהסיכון לתאונות הוא קטן, וכך גם לגבי מקרים בהם הרכב חונה בחניה פרטית סגורה או נעולה, בחניון מאובטח או במיקום אחר שמפחית משמעותית את הסיכוי לגניבת הרכב, וכך מפחית גם את הצורך בביטוח המכסה גניבות, כמו ביטוח מקיף.

כמה עולה ביטוח מקיף לרכב?

מחירי הביטוח המקיף לרכב משתנים בין החברות השונות ובהתאם למספר גורמים וביניהם סוג הרכב המבוטח, שנת הייצור של הרכב, שווי הרכב, עבר ביטוחי של הנהג, ותק רישיון נהיגה וגיל הנהג, אזור מגורים, תביעות קודמות של בעל הרכב, עד כמה הרכב נחשב לרכב גניב, האם לרכב יש אמצעי בטיחות ומיגון כמו אימובילייזר, מערכת אזעקה, קודן וכד'.

עוד מושפע מחיר ביטוח הרכב ממספר הנהגים הנוהגים ברכב וגילם, מגובה ההשתתפות העצמית של המבוטח במקרה של תביעה, כמה ק"מ נוסע הנהג בשנה ואילו שירותים נלווים כלולים בביטוח – כמו שירותי גרירה, שירותי דרך, החלפת שמשות, הגנה משפטית במקרה של תאונה, קבלת רכב חלופי בעת הצורך ושירותים שונים נוספים שמחירם ואופיים משתנה בין חברה לחברה וכך גם נע המחיר מעלה ומטה בהתאם. חשוב להבין כי יכול להיות מצב בו חברת ביטוח אחת תתאים במיוחד מבחינת היצע הביטוח ומחירו לנהג אחד אך פחות תתאים לנהג אחר, למשל נהג צעיר עם רכב ישן לעומת נהג ותיק עם רכב חדש והיעדר תביעות.

כאמור, הביטוח המקיף מגן על בעל הרכב מפני נזקים והוצאות עתידיות על הרכב שהוא עלול להיקלע אליהן, אך חשוב לדעת שביטוח מקיף מייקר משמעותית את העלויות לעומת ביטוח חובה, אם כי לרוב זה משתלם מאוד לטווח הארוך. ישנם מקרים בהם יחליטו בעלי הרכב כי לא משתלם להם להוסיף את העלויות הללו, כמו במצבים בהם הרכב ישן ושוויו נמוך מאוד, כך שמחיר הביטוח המקיף עשוי לעלות יותר מאשר הרכב עצמו. לכן, יש לקחת בחשבון את כלל השיקולים בבחירת הביטוח המתאים, ובכך יכול לסייע אתר בסטי.

ביטוח מקיף מוזל – אפשר לקבל הנחה או הוזלה במחיר בהתאם להיסטוריית הנהיגה?

מתברר כי ממש כמו ביטוח חובה לרכב, גם בביטוח מקיף אפשר לקבל הנחה או הוזלה במחיר בהתאם להיסטוריית הנהיגה: נהגים אשר לא ביצעו תאונות דרכים ולא הפעילו את פוליסת הביטוח שלהם בעבר, ולמשך שנים רבות, יזכו בדרך כלל להצעה נמוכה יותר מחברת הביטוח שלהם.

ככלל, בכל הנוגע לענייני ביטוח רכב, השוואה היא הדבר החשוב ביותר – שכן כך אפשר להבין מה הם ההבדלים בין החברות, לא רק מבחינת המחיר אלא גם מבחינת השאלה המרכזית שלנו כאן: מה מכסה ביטוח מקיף. השוואה כזו תהפוך את ההחלטה ואת הבחירה לקלה הרבה יותר עבורכם.

ביטוח רכב מקיף באינטרנט – השוואה באתר בסטי

באתר bestie ניתן לעשות בקלות ובמהירות ביטוח רכב מקיף באינטרנט, השוואה בין מגוון ביטוחי רכב של חברות הביטוח הקיימות בשוק, ולקבל תוצאות אובייקטיביות ומדויקות המותאמות לצרכים ולנתונים של בעל הרכב ולהעדפותיו. על ידי מילוי הפרטים הרלוונטיים של הנהג והרכב, המערכת החכמה של בסטי מציגה השוואה של ביטוחי רכב בצורה מהירה וקלה וללא אינטרסים או אנשי מכירות, וכך ניתן לחסוך הרבה כאב ראש, שיחות טלפון עם סוכני ביטוח שונים, התמקחויות, זמן וכסף ולמצוא את ביטוח הרכב המתאים והמשתלם ביותר מתוך מגוון הצעות.